لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

ادامه خشونت در برابر خبرنگاران؛ «نی»: ۱۰ مورد تازهٔ خشونت و بازداشت ها ثبت شده است


تصویر آرشیف: برخی از خبرنگاران رسانه ها در افغانستان
تصویر آرشیف: برخی از خبرنگاران رسانه ها در افغانستان

نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ۱۰ مورد خشونت علیۀ خبرنگاران و رسانه‌ها را ثبت کرده است.

ظریف کریمی، مسئول این نهاد روز جمعه به رادیو آزادی گفت، طالبان در این مدت چهار خبرنگار را بازداشت کرده اند که تا کنون زندانی هستند.

"از سرنوشت دقیق این خبرنگاران اطلاعی در دست نیست که آنها به چه جرایمی تحت توقیف اند، ما از حکومت سرپرست درخواست کرده ایم که حداقل دلایل دستگیری این خبرنگاران را با نهادهای رسانه‌ای در میان بگذارد تا دوسیۀ ابتدایی‌شان را به کمیسیون تخطی رسانه‌ها راجع شود و از آن طریق به آن رسیدگی شود."

آقای کریمی می‌گوید، نظام حاکم باید جلوی این وضعیت را بگیرد.

برخورد طالبان با خبرنگاران در بسیاری از موارد خشن گزارش شده است
برخورد طالبان با خبرنگاران در بسیاری از موارد خشن گزارش شده است

بر اساس معلومات نی، یار محمد مجروح، خبرنگار طلوع نیوز در کندهار، قدرت الله از تلویزیون زرغون ولایت خوست، مرتضی بهبودی از فرانس پرس در کابل و خیرالله پرهر، خبرنگار محلی در ننگرهار از سوی طالبان بازداشت شده اند.

در عین حال مرکز خبرنگاران افغانستان وضعیت جاری خبرنگاران را قابل نگرانی می‌خواند.

از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲، طالبان به طور غیرقانونی ۱۹۷۶ نفر را در ۲۹ ولایت افغانستان بازداشت کرده اند.

سمیه ولی زاده، مسئول دادخواهی این مرکز روز جمعه در گفتگو با رادیو آزادی، بازداشت خبرنگاران را محکوم کرد و از طالبان خواست تا به خشونت‌های جاری علیه خبرنگاران پایان دهند.

"اینکه یار محمد مجروح خبرنگار طلوع نیوز توسط طالبان در ولایت کندهار از سوی گروه طالبان بازداشت شده و هنوز دلایل بازداشت وی مشخص نشده است، این موضوع برای مرکز خبرنگاران افغانستان نگرانی است. ما خواهان رهایی این خبرنگار بدون هیچ قید و شرط هستیم."

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که بر اساس گزارش‌ها، طالبان به روز پنج‌شنبه محمد یار مجروح، خبرنگار طلوع نیوز را در کندهار بازداشت کردند و او همچنان در قید طالبان بسر می‌برد.

سازمان‌های رسانه‌ای خواستار آزادی فوری آقای مجروح شده اند.

ما تلاش کردیم با خانوادۀ آقای مجروح تماس بگیریم، اما موفق نشدیم.

محدودیت های وضع شده و تهدیدات موجود در افغانستان کار رسانه ها و خبرنگاران را دشوار ساخته است
محدودیت های وضع شده و تهدیدات موجود در افغانستان کار رسانه ها و خبرنگاران را دشوار ساخته است

همچنان خواستیم نظر حکومت طالبان را در رابطه به این ادعاها بپرسیم، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ نداد.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌های نهادهای مختلف رسانه‌ای، حکومت طالبان پیش از این هم شماری از خبرنگاران رسانه‌های مختلف را بازداشت، زندانی و یا شکنجه کرده است.

طالبان همچنان متهم به دستگیری یا ناپدید کردن نزدیک به ۲۰۰۰ کارمند حکومت پیشین افغانستان، فعال مدنی و خبرنگار در پانزده ماه گذشته هستند.

یک سازمان حقوق بشری به نام روداری مدعی شده است که از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲، طالبان به طور غیرقانونی ۱۹۷۶ نفر را در ۲۹ ولایت افغانستان بازداشت کرده اند.

این نهاد در گزارش خود گفته است که آنها دریافته اند که در میان افرادی که توسط طالبان بازداشت شده اند، بیشتر کارمندان دولت جمهوری سابق، زنان، فعالان مدنی و حقوق بشر، خبرنگاران، علمای دین، سلفی‌ها، بزرگان قومی وبرخی غیرنظامیانی که متهم به ارتباط با جبهۀ مقاومت اند، شامل هستند.

XS
SM
MD
LG