لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

پوهنتون جان هاپکینز: خدمات صحی برای زنان و کودکان د ر افغانستان کاهش یافته است


تصویر آرشف: زنان و کودکان بیمار در یکی از شفاخانه های محلی ولایت هرات
تصویر آرشف: زنان و کودکان بیمار در یکی از شفاخانه های محلی ولایت هرات

پوهنتون جانز هاپکینز می‌گوید، مادران و کودکان در افغانستان از لحاظ دسترسی به خدمات صحی در وضعیت بدی قرار دارند و کارمندان زن هم تحت شرایط دشوار کار می‌کنند.

در گزارش این پوهنتون آمده است که از ماه آگست ۲۰۲۱ که طالبان دوباره بر افغانستان حاکم شده اند، دسترسی به خدمات صحی با کیفیت کمتر شده است.

فوزیه باشندۀ ولسوالی جتوی ولایت میدان وردک است.

وی می‌گوید که یک ماه پیش نوزادش را هنگام زایمان از دست داد.

فوزیه دلیل از دست دادن کودکش را نبود کارمندان صحی زن در کلینیک در هنگام زایمان می‌داند.

"وقتی من را به شفاخانه آوردند، در آنجا داکتر زن نبود و من هم دچار درد شدید بودم، پس از ولادت کودکم را از دست دادم، حال در کلینیک‌ها مشکلات زیاد است، داکتران وجود ندارند."

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان که محدودیت‌ها بر زنان در مقایسه به هر زمان دیگری بیشتر شده، کارمندان صحی زن نیز در این کشور کمتر شده اند که بر بنیاد گزارش برخی نهادهای جهانی، در چنین وضعیتی مرگ و میر مادران و نوزادان نیز بیشتر شده است.

در بسیاری از موارد کودکان و زنان با مشکلاتی چون نبود داکتر٬ ادویه و عدم موجودیت کلینک های صحی به خصوص در مناطق دور افتاده رو به رو هستند
در بسیاری از موارد کودکان و زنان با مشکلاتی چون نبود داکتر٬ ادویه و عدم موجودیت کلینک های صحی به خصوص در مناطق دور افتاده رو به رو هستند

به تازگی پوهنتون جانز هاپکینز گزارشی را در رابطه به وضعیت مادران و کودکان تحت حاکمیت طالبان در افغانستان نشر کرده است.

پوهنتون جانز هاپکینز که مقر آن در امریکا است، از مراکز بزرگ علمی – تحقیقی در جهان به شمار می‌رود.

در گزارش این پوهنتون آمده است که از زمان آغاز حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در ماه آگست سال گذشته میلادی تا حال، دسترسی به خدمات با کیفیت صحی کمتر شده است.

سازمان صحی جهان : در هر یک صد هزار زایمان در افغانستان، ۶۳۸ مادر زندگی‌شان را از دست می‌دهند.

این گزارش که بر بنیاد مصاحبه با ١٤١ کارمند صحی تهیه شده، چهل درصد مصاحبه‌ شوند‌گان گفته اند، دسترسی مادران و نوزادان در هنگام زایمان به خدمات صحی کمتر شده است.

۲۴ درصد دیگر مصاحبه شوندگان گفته اند که آنان به دلیل بدتر شدن وضعیت در مراکز صحی نتوانسته اند که از مادران و کودکان به درستی نگهداری و مراقبت کنند.

در این گزارش آمده که بر علاوۀ بحران اقتصادی داخلی، کاهش شمار کارمندان صحی و وضعیت ناگوار کاری در برابر کارمندان باقی مانده سبب شده که مادران نتوانند به موقع به خدمات صحی دسترسی پیدا کنند و یا مادران ناگزیر به زایمان در منزل شوند، زیرا بر بنیاد گزارش پوهنتون جانز هاپکینز، اکثریت مادران توان پرداخت کرایۀ موتر تا شفاخانه و دادن فیس در شفاخانه‌های شخصی را ندارند.

۳۶ درصد مصاحبه شوندگان در این گزارش گفته اند که مرگ و میر نوزادان در مقایسه به گذشته بیشتر شده است.

در نتیجه عدم موجودیت خدمات درست صحی٬ میزان مرگ و میر اطفال نوزاد نیز افزایش یافته است.
در نتیجه عدم موجودیت خدمات درست صحی٬ میزان مرگ و میر اطفال نوزاد نیز افزایش یافته است.

در این گزارش از امریکا و نهادهای کمک کننده خواسته شده است که روند کمک‌رسانی توسط سازمان صحی جهان و یونیسیف را سرعت ببخشند.

اما داکتر شرف‌الدین زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان با فرستادن پیام کتبی به رادیو آزادی، این گزارش را بی بنیاد خوانده است.

در همین حال یک کارمند صحی یک شفاخانۀ دولتی در کابل که به دلیل تهدیدهای امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان، به دلیل کاهش شمار داکتران بخش نسایی ولادی در افغانستان، مادران و نوزادان با تهدید جدی روبه‌رو اند.

"در حال حاضر در مناطق دور دست با کمبود کارمندان صحی زن روبه‌رو هستیم، از همین‌رو مادران و نوزادان در هنگام زایمان تلف می‌شوند."

این در حالی است که وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در ماه سنبله امسال گفت، مرگ و میر مادران و نوزادان در افغانستان کمتر شده است.

اما سازمان صحی جهان در ماه سپتمبر سال گذشته میلادی گزارش داده بود که در هر یک صد هزار زایمان در افغانستان، ۶۳۸ مادر زندگی‌شان را از دست می‌دهند.

XS
SM
MD
LG