لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

مایکل مک‌کال: ادارهٔ بایدن به گمراه کردن امریکایی ها در رابطه به خروج از افغانستان ادامه میدهد


آخرین روز های خروج نیروهای امریکایی از افغانستان٬ هرج و مرج در میدان هوایی بین المللی کابل
آخرین روز های خروج نیروهای امریکایی از افغانستان٬ هرج و مرج در میدان هوایی بین المللی کابل

مایکل مک‌کال، رئیس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا می‌گوید که دولت جو بایدن به گمراه کردن امریکایی‌ها در رابطه به خروج "ناکام" امریکا از افغانستان ادامه می‌دهد.

پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، این موضوع به بحث جنجالی در میان مقامات امریکایی تبدیل شده است.

مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا که در حال تحقیق در مورد خروج ایالات متحده از افغانستان است، در بیانیه اخیر خود گفت که دولت بایدن می خواهد در بحث خروج آمریکا از افغانستان مردم را "گمراه" کند.

به گفته وی، مجلس نمایندگان امریکا اواخر روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مردم امریکا مستحق اند تا در مورد خروج‌ ویرانگر از افغانستان پاسخ واضح به آن‌ها ارائه شود.

مایکل مک‌کال در واکنش به اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد این‌که به طور کامل در زمینه تحقیقات و شریک کردن اطلاعات با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا همکاری می‌کند، گفته وزارت خارجه از پاسخگویی به سه مورد خاص که این کمیته خواستار آن شده، خودداری کرده است.

مایکل مک کال
مایکل مک کال

مک‌کال جمهوری‌خواه همچنین گفته که خروج از افغانستان لکه بر اعتبار حکومت امریکا است و این‌که وزارت خارجه این کشور برای پنهان کردن عدم شفافیت تلاش می‌کند، این دلیل دیگری است که باید در این مورد پاسخ بگیریم.

مردم امریکا مستحق اند تا در مورد خروج‌ ویرانگر از افغانستان پاسخ واضح به آن‌ها ارائه شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشستی در سیزدهم همین ماه گفت:

«از زمان خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان، ما بیش از ۱۵۰ جلسه توجیهی برای اعضا و کارمندان هر دو حزب برگزار کرده ایم. علاوه بر این، مقامات ارشد این وزارت در جلسات علنی حاضر شده و به سوالات در مورد افغانستان پاسخ داده اند و این اداره به بسیاری از درخواست ها برای کسب اطلاعات از سوی اعضا و کارمندان خود در مورد سیاست افغانستان پاسخ داده است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا

آقای پرایس همچنان گفت که مسئولان این وزارت آماده همکاری با مجلس نمایندگان هستند.

از سوی دیگر محب شریف، تحلیلگر افغان دلیل وضعیت کنونی افغانستان را خروج بی برنامه امریکا از این کشور می‌گوید:

"در حال حاضر برای ایالات متحده امریکا مهم است که یک بحث ملی را برای گفتگو بین افغان ها را ایجاد کند و ازین‌که بر افغانان تعزیرات وضع کند و سرمایه افغانستان را منجمد کند، باید از آن خودداری کند چون ضرر این اقدامات مستقیماً بر ملت است. افغان‌ها باید قربانی پالیسی غلط نشوند، مردم افغانستان باید قرض آن را نپردازد." ‌‌

توافق‌نامه دوحه میان طالبان و اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا، راه برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باز کرد.

با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در اگست ۲۰۲۱، جنگ ۲۰ ساله امریکا در این کشور پایان یافت و طالبان بار دیگر به قدرت رسیدند، اما جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، بارها از تصمیم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرده است.

XS
SM
MD
LG