لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

شورای امنیت سازمان ملل خواهان ارزیابی همه‌جانبه وضعیت در افغانستان شد


تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد
تالار برگزاری جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل متحد از انتونیو گوترش سرمنشی این سازمان خواسته که برای ارزیابی وضعیت افغانستان یک هیئت مستقل تعیین کند.

شورای امنیت این سازمان این خواست را در یک قطعنامه‌ی مطرح کرده که روز گذشته از سوی جاپان و امارات متحده عربی ارائه و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با اکثریت ارا آن را تصویب کردند.

در این قطعنامه آمده که هیئت باید گزارش خود را پیش از ۱۷ نوامبر به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.

انتونیوگوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیوگوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

پس از تصویب این قطعنامه لانا ذکی نُصیبه نماینده دایمی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد گفت، این درخواست نگرانی شورای امنیت در مورد وضعیت فعلی افغانستان را نشان می‌دهد و بدون تلاش دوامدار بین‌المللی وضعیت آشفته افغانستان از این هم بدتر می‌شود.

او افزود: "این پیشنهاد نشان می‌دهد که افغانستان با وخامت جدی حقوق زنان و دختران، نیازهای بشری، افزایش تهدیدات امنیتی و همین‌طور اقتصاد بی‌ثبات مواجه است."

ایشا کانی کمیهیرو نماینده دایمی جاپان هم در این نشست گفت به دلیل عملکرد نادرست طالبان مشکلات در افغانستان بیشتر شده است.

آقای کمیهیرو گفت: "افغانستان با چالش‌های زیادی مواجه است، وضعیت اقتصادی و بشری خراب، تهدیدات دوامدار تروریستان و از همه مهم‌تر ضایع کردن فرصت‌های کار و آموزش زنان و دختران."

نصیر احمد فایق سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد هم در نشست شب گذشته شورای امنیت این سازمان، وضعیت افغانستان و به خصوص وضعیت زنان و دختران را نتیجه عملکرد نادرست طالبان شمرد و برای حل آن بر آغاز گفت‌وگوی سیاسی تأکید کرد.

نصیر احمد فایق سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
نصیر احمد فایق سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

نصیر احمد فایق می‌افزاید:

"با نگاه به آینده، برای آرامی و با ثبات بودن افغانستان به یک اداره خوب و مؤثر، ساختار مشروع و همه‌شمول نیاز است که برای مردم خدمات بنیادی ارائه شود، به همین خاطر پس انتظار داریم که سازمان ملل متحد در کنار دیگر فعالیت‌های یوناما، در کنار آغاز یک جریان معنی‌دار سیاسی به گفت‌وگو سیاسی هم تمرکز کند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان از این تصمیم سازمان ملل که وضعیت افغانستان را درست ارزیابی کنند، استقبال می‌کند.

او می‌گوید: "اگر آنان در این بخش تصمیم مسئولانه بردارند و ارزیابی کنند و مسایل را از نزدیک با مسئولان امارت اسلامی شریک کنند و پاسخ بخواهند، امکان دارد مثبت تمام شود و بر تفاهم بهتر تأثیر بگذارد."

طالبان درحالی از قطعنامه ارزیابی دقیق وضعیت افغانستان از سوی سازمان ملل متحد استقبال می‌کنند که در خبرنامه دیروز این شورا نوشته شده بود از توقعاتی‌که از حکومت سرپرست طالبان می‌رفت، پیشرفت کمی داشته است.

XS
SM
MD
LG