لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

هشدار رُزا اوتونبایوا از احتمال کاهش کمک‌های مالی با افغانستان


رُزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
رُزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

رُزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت این سازمان در مورد افغانستان گفته است، در حالی‌که این کشور به تمام نیروی بشری خود برای بهبود و آبادی پس از دهه‌ها جنگ نیاز دارد، اما نیمی از داکتران، دانشمندان و سیاسیون در بند خانگی هستند، رویاهای‌شان شکسته و استعداد‌شان سلب شده است.

خانم اوتونبایوا می‌گوید، در حالی‌که ممنوعیت کار، تحصیل، سفر، رفتن به پارک‌های تفریحی و حمام‌های زنانه همچنان پابرجاست، اما طالبان ادعا می‌کنند که همه افغانستان را متحد کرده‌اند.

نمایندهٔ ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، افغانستان تحت حاکمیت طالبان را سرکوب‌ترین کشور برای حقوق زنان و دختران یاد کرده و هشدار می‌دهد که اگر زنان اجازهٔ کار را نداشته باشند، کمک‌های مالی با افغانستان احتمالاً کاهش یابد.

او می‌افزاید: "واقعیت این است که منع شدن دختران از رفتن به مکاتب بالاتر از صنف ششم به تاریخ ۲۰ دسمبر محدودیت بر تحصیل دختران و مانع شدن از کار زنان در مؤسسات غیر دولتی به تاریخ ۲۴ همین ماه، نتایج جدی برای مردم افغانستان و روابط میان طالبان و جامعه جهانی داشته است. اگر به زنان اجازه کار داده نشود، میزان کمک‌ها به افغانستان احتمالاً کاهش یابد و مؤسساتی که فعالیت‌های‌شان توسط زنان به پیش برده می‌شود، فعالیت‌های آنان کاهش خواهد یافت."

رُزا اوتونبایوا می‌گوید، تنها ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیر دولتی مانع جدی برای رسانیدن کمک‌ها به نیازمندان نیست، بلکه ترس آن‌ها این است که طالبان بر کار زنان در اداره‌های سازمان ملل متحد نیز ممنوعیت وضع کنند، زیرا شاهد تلاش طالبان برای جلوگیری از آمدن کارکنان زن به دفاتر سازمان ملل متحد در پنج ولایت بوده‌اند و به همین دلیل مجبور شده‌اند که کمک‌های‌شان را در برخی ولایات موقتاً متوقف کنند.

یک بانو باشندهٔ ولایت دایکندی می‌گوید، در بخش صحی یکی از اداره‌های غیر دولتی کار می‌کرد.

او که نمی‌خواهد نامش را در گزارش بنویسیم به رادیو آزادی می‌گوید، تنها نان‌آور خانواده شش نفری‌اش بود و با دو صد دالر معاش که داشت شکم خانواده‌اش را سیر می‌کرد.

به‌گفتهٔ این بانو، او که روزانه برای توزیع کمک به هزاران نیازمند کار می‌کرد، اکنون خودش نیاز به کمک دارد: "ماهانه دو صد دالر معاش داشتم و در خانه کسی دیگر را نان‌آور نداشتیم، با از دست دادن کار من شب‌ها گریه کردیم، درد من زیاد است، حتی نمی‌توانم بیان کنم که از دست دادن کارم چقدر روی ما تأثیر منفی گذاشته است."

رُزا اوتونبایوا نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته که طالبان در سال ۲۰۲۲ بیشترین محدودیت را بر زنان از جمله ممنوعیت کار‌ آن‌ها در اداره‌های غیر دولتی اعمال کرده‌اند.

به‌گفتهٔ او قبل از این محدودیت‌ها در سال ۲۰۲۲ به ۲۶،۱ میلیون نفر دست‌رسی داشتند و هراس دارند که این محدودیت‌ها در سال ۲۰۲۳ بیشتر شود.

طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند، اما پیش از این همواره گفته اند به حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلام متعهد اند و دختران در بخش تحصیل مکلف به اطاعت هستند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG