لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

تلفات حمله انفجار در مرکز فرهنگی تبیان به ۲ کشته و ۱۸ زخمی افزایش یافت


مایک های تخریب شده خبرنگاران در انفجار در مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزارشریف
مایک های تخریب شده خبرنگاران در انفجار در مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزارشریف

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید، بر بنیاد معلومات آنان در این انفجار یک خبرنگار خبرگزاری صدای افغان (آوا) به نام حسین نادری و یک همکار وی کشته شده اند.

این مرکز روز گذشته در اعلامیه‌ای نوشت، در انفجاری که به روز شنبه در یک مراسم تقدیر از خبرنگاران در مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزارشریف رخ داد، ۱۸ خبرنگار رسانه‌های مختلف زخم برداشتند که بر بنیاد اعلامیۀ این مرکز، وضعیت صحی برخی از آنان نگران کننده است.

در اعلامیۀ مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است که حسین نادری خبرنگاری که در این رویداد کشته شد، محصل سال سوم حقوق بود و از دو سال به اینسو به عنوان خبرنگار در خبرگزاری (آوا) در بلخ کار می‌کرد و با مرکز فرهنگی تبیان نیز همکار بود.

بر بنیاد این اعلامیه، اکمل نظری نیز که در این رویداد کشته شد، محصل ژونالیزم بود و در خبرگزاری آوا به عنوان کارآموز کار می‌کرد.

در همین حال اتحادیۀ ملی خبرنگاران نیز ناوقت روز دوشنبه در اعلامیه‌ای کشته شدن دو خبرنگار را در این رویداد تأیید کرده، اما جزئیات بیشتر نداده است.

این اتحادیه اما تعداد مجروحان این رویداد را ۱۴ تن اعلام کرده است.

ظریف کریمی، مسئول نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید، آمار تلفات رویداد روز شنبه در مزارشریف تغییر کرده است:
"آقای اکمل همکار رسانه‌ای مرکز فرهنگی تبیان بود که کشته شد، در کنار وی حسین نادری نیز خبرنگار آژانس اوا بود که وی نیز کشته شده، این رویداد ۱۵ مجروح دارد که پردۀ گوش‌های اکثریت آنان پاره شده و چشم‌ها و اعضای بدن آنان آسیب دیده است."

او می‌گوید که دو تن از خبرنگاران مجروح به دلیل خراب بودن وضعیت صحی‌شان به کابل منتقل شدند.

سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در رابطه به آمار تازۀ تلفات رویداد روز شنبه در شهر مزارشریف پاسخ نداد، اما در روز نخست این رویداد کشته شدن یک محافظ امنیتی مرکز فرهنگی تبیان و مجروح شدن ۸ تن به شمول ۵ خبرنگار را تأیید کرده بود.

این انفجار که مسئولیت آن را شاخۀ خراسان گروه داعش به عهده گرفت، در داخل و بیرون از کشور مورد نکوهش قرار گرفت.

امریکا، سازمان ملل متحد و نهادهای حامی رسانه‌ها در واکنش به این رویداد بر محافظت از خبرنگاران تأکید کردند و از حکومت طالبان خواسته اند که این رویداد را به گونۀ جدی بررسی کند.

رینا امیری، نمایندۀ ویژه امریکا در بخش زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان در توییتی گفته بود، کسانی بر رسانه‌ها و خبرنگاران حمله می‌کنند که از حسابدهی هراس دارند.

به گفته بانو امیری، خبرنگاران برای حکومتداری بهتر جان‌شان را در خطر قرار می‌دهند و از همین رو باید از آنان دفاع و حمایت صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG