لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان؛ متقی: تماس‌ها با برخی کشورها اساس رسمی دارد


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان می‌گوید که تماس‌ها و رابطه مقام‌های‌شان با بسیاری از کشورهای جهان، جنبه رسمی دارد.

امیرخان متقی در گفتگو با رادیو تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان که دیشب (۱۹ مارچ) نشر شد، گفت که سفارت‌های کشورهای مختلف در کابل باز استند و در عین حال سفارت‌های افغانستان در کشورهای خارجی هم به فعالیت‌های‌شان ادامه می‌دهند.

متقی در مورد اینکه چرا حکومت‌شان در بیش از ۱۹ ماه گذشته به رسمیت شناخته نشده، پاسخ داد:
"می‌دانید که جهان اکنون به یک خانه مبدل شده. مسایل خرد زیاد است. با ما یعنی افغانستان طی ۲۰ سال گذشته، نزدیک به ۵۰ کشور جنگیده اند. اگر اکنون آنها جلوتر می آیند، گام‌های تدریجی ممکن را به اجرا می‌گذارند. برخی کشورهای دیگر هم ملاحظاتی دارند."

امیرخان متقی جزئیات بیشتر نداد که این ملاحظات چه است. اما از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در اگست سال ۲۰۲۱، با افزایش محدودیت‌های آنها، جامعه جهانی خواهان دادن حق کار و آموزش برای زنان و دختران شده و همواره خواهان تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان بوده.

عزیز الدین معارج آگاه امور سیاسی و دیپلمات پیشین افغانستان به این باور است که سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، با اصول و منشور سازمان ملل متحد برای به رسمیت شناخته شدن حکومت‌ها موافق نیست:"نا اعلام شده برخی کشورهای جهان، امارت اسلامی را به رسمیت شناخته اند چون عملاً سفارت‌های خود را دارند و دیپلمات‌های طالبان را هم در کشورهای‌شان پذیرفته اند. اما اگر به کنوانسیون‌های بین‌المللی مراجعه شود، مشروعیت داخلی و بین‌المللی، به رسمیت شناختن یک دولت و سپس ایجاد روابط اصولی خواهد بود. در شرایط فعلی گفته می‌توانیم که یک استثنا وجود دارد که تعامل با جهان پیش می‌رود."

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان همچنان نمایندگی‌های سیاسی افغانستان را در خارج از اینکشور که با آنها کار می‌کنند، به دو دسته تقسیم کرد، یکی سفارت‌های که خود طالبان به آن نماینده فرستاده اند و دوم سفارت‌های که دیپلمات‌های نظام جمهوری در آن‌ها حضور دارند اما آنها ارتباط شانرا با وزارت خارجه طالبان در کابل برقرار کرده اند.

امیرخان متقی افزود که دیپلمات‌های آنها به سفارت‌های افغانستان در ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و مالیزیا فرستاده شده اند.

او همچنان از سفارت‌های افغانستان در جمهوری چک، مصر و اندونیزیا به عنوان مکان‌های یاد کرد که با دیپلمات‌های نظام گذشته فعال اند و به گفتۀ متقی تحت فرمان کابل قرار دارند.

در حال حاضر مقام‌های سازمان ملل متحد و کشورهای مختلف جهان، به رسمیت شناختن و تعامل با طالبان را، مشروط به رعایت حقوق زنان و دختران به ویژه در بخش کار و آموزش می‌دانند، موردی که گفته می‌شود تا اکنون طالبان برای آن کاری نکرده اند.

XS
SM
MD
LG