لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

سازمان جهانی غذا از احتمال قطع کمک غذایی به ۹ میلیون نیازمند در افغانستان هشدار داد


توزیع مواد غذایی از سوی برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) به افراد نیازمند در ولایت ارزگان - عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی از سوی برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) به افراد نیازمند در ولایت ارزگان - عکس از آرشیف

برنامه جهانی غذا هشدار جدی داده که اگر کمک‌های فوری برایش نرسد، در چند روز آینده، امدادرسانی بشری از جمله مواد غذایی را برای ۹ میلیون تن در افغانستان قطع می‌کند.

این اداره در توییتی شام گذشته (۲۹ مارچ) گفت که به صورت فوری به ۹۳ میلیون دالر نیاز دارد تا ۱۳ میلیون تن را در ماه اپریل که دو روز به آغازش مانده، تحت پوشش قرار دهد.

در مجموع برنامه جهانی غذا گفته که در شش ماه آینده به ۸۰۰ میلیون دالر نیاز دارد تا به نیازمندان در افغانستان کمک کند.

پیش از این "هسیاو وای لی Wei Lee Hsiao" رئیس بخش افغانستان در برنامه جهانی غذا گفته بود که بیشترین کسانی که در نتیجه فقر در افغانستان آسیب پذیر می‌شوند، زنان و کودکان استند. او نیز از قطع کمک‌ها هشدار داده بود:
"حدود نه میلیون تن در افغانستان هیچگونه کمک را این ماه دریافت نکرده اند. چهار میلیون تن برخی کمک‌ها را به دست آوردند اما در ماه اپریل باز هم نه میلیون تن هیچ‌گونه کمک نخواهند گرفت."

برنامه جهانی غذا می‌گوید که در حال حاضر نزدیک به ۲۰ میلیون تن با عدم امنیت غذایی در افغانستان دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنان شمار کسانی که در درجه اضطراری کمک‌های غذایی قرار دارند، شش میلیون تن دانسته شده است.

توزیع مواد غذایی به افراد بی بضاعت در ولایت قندهار - عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به افراد بی بضاعت در ولایت قندهار - عکس از آرشیف

شهروندان در افغانستان هم شکایت می‌کنند که میزان بیکاری خیلی افزایش یافته و اینسو در ماه رمضان، نرخ‌ها به مراتب بلند رفته است.

محمد سلیم باشنده کابل است. او در مورد به رادیو آزادی گفت:
"در تمامی جهان اسلام در ماه مبارک رمضان تخفیف می آید بر عکس در افغانستان نرخ‌ها بالا رفته. چیزی که ۳۰۰ یا ۳۵۰ افغانی بود حالا به ۴۰۰ یا ۴۵۰ افغانی می‌فروشند."

نیاز رسول باشنده دیگر کابل به رادیو آزادی گفت که کار و بار نیست و مردم مانند گذشته هر چیز خریده نمی‌توانند:
"اقتصاد مردم خوب نیست. طوری که در گذشته خرید و فروش بود و مردم هر چیز می‌خریدند، اکنون اینطور نیست. کار و بار نیست، زندگی مردم درست نیست."

همزمان با این سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌اش در مورد وضعیت افغانستان گفته که اکنون میزان فقر در این کشور به ۹۷ درصد رسیده است. این سازمان درجه فقر در سال ۲۰۲۰ در افغانستان را ۴۷ درصد گفته است.

برنامه جهانی غذا هم می‌گوید که شمار نیازمندان به مواد غذایی در افغانستان به مرز ۲۹ میلیون تن رسیده.
این برنامه گفته است که در سال ۲۰۲۲ به کمک کشورها و نهادهای مختلف، توانسته کمک‌ها را برای بیش از ۲۳ میلیون تن در افغانستان فراهم کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG