لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

واکنش تند احزاب ملی گرای خیبر پشتونخوا به آغاز عملیات نظامی در این ایالت


شماری از نیروهای نظامی پاکستان - عکس از آرشیف
شماری از نیروهای نظامی پاکستان - عکس از آرشیف

احزاب ملی گرای خیبرپشتونخوا به تصمیم کمیته امنیت ملی پاکستان مبنی بر آغاز عملیات نظامی گسترده علیه افراط گرایان مسلح مخالف حکومت در این ایالت واکنش تند نشان دادند.

کمیته امنیت ملی پاکستان روز جمعه اعلام کرد که عملیات گسترده و سرتاسری را برای از بین بردن تمامی گروه‌های افراطی از جمله تحریک طالبان پاکستان آغاز کرده است.

این کمیته در پایان نشست خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته که با همکاری مردم و دولت عملیات همه جانبه و گسترده را علیه تروریسم در خیبر پشتونخوا انجام دهد.

اما این اقدام واکنش‌های گسترده احزاب ملی گرای این ایالت را برانگیخته است.

این احزاب گفته اند که اگر حکومت و اردوی پاکستان بار دیگر علیه تروریسم در قلمرو پشتون‌ها وارد عمل شوند، آنرا متوقف خواهند کرد.

منظور پشتین: تروریسم سیاست چهل ساله دولت و جنرال‌های پاکستانی بوده است

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون در پاکستان در واکنش به این عملیات نظامی گفته که در نتیجه این عملیات علیه تروریسم که به گفته او در منطقه پشتون نشین‌ها تحمیل شده مردم متضرر و آواره خواهند شد.

پشتین دیروز یکشنبه در توییترش، حکومت و اردوی پاکستان را مقصر دانست و افزود که تروریسم سیاست چهل ساله دولت و جنرال‌های پاکستانی بوده است.

ایمل ولی خان رهبر ایالتی حزب عوامی نشنل هم در توییترش واکنش نشان داده و گفته که قبل از تصمیم گیری کمیته امنیت ملی در مورد عملیات علیه تروریسم، به گفته او افرادی که تروریست‌ها را بازگردانده اند باید به پنجه قانون سپرده شوند.

او همچنان گفته که به هیچ کس اجازه نمی‌دهند که از پشتون‌ها به عنوان مهره‌های اقتصادی جنگ استفاده کند.

از سوی دیگر افراسیاب ختک یکی از اعضای سابق مجلس سنای پاکستان و آگاه امور سیاسی می‌گوید که تروریسم در نتیجه پالیسی‌های نادرست حکومت پاکستان ایجاد شده و پیش از این هم عملیات‌های در مناطق قبایلی صورت گرفته که نتیجه‌ای نداشته است:
"احزاب ملی گرا با تصمیم کمیته امنیت ملی پاکستان مخالف است، تروریسم زادۀ پالیسی‌های نادرست خود حکومت پاکستان است و دوم این که آنها قبلاً هم عملیات‌های مشابهی را انجام دادند که تروریسم را خاتمه نداد بلکه در نتیجه تنها پشتون‌های زیادی را کشتند."

محسن داور عضو مجلس نمایندگان پاکستان و یکی از رهبران جنبش تحفظ پشتون
محسن داور عضو مجلس نمایندگان پاکستان و یکی از رهبران جنبش تحفظ پشتون

محسن داور عضو مجلس نمایندگان پاکستان و یکی از رهبران جنبش تحفظ پشتون هم در عکس العمل به آغاز عملیات نظامی در ایالت خیبر پشتونخوا گفته که عملیات قبلی اردوی پاکستان هم بی‌نتیجه بود و این عملیات هم به گفته او بی‌نتیجه است.

اردوی پاکستان در ۲۰۱۴ عملیات نظامی را به نام "ضرب غضب" علیه شورشیان مسلح در مناطق قبایلی ایالت خیبر پشتونخوا راه اندازی کرد که در نتیجه آن بیش از یک میلیون نفر از مناطق‌شان بی‌جا شده و از کشته شدن صدها تن به شمول طالبان پاکستانی در آن گزارش شد.

داور ادعا کرد که در عملیات ضرب غضب تنها وسایل خانه‌های پشتون‌ها به سرقت رفت.

اخیراً حملات مرگبار در پاکستان از یکسال افزایش یافته و تنها در سه ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۱۲۵ پولیس پاکستانی در این حملات جان‌های شانرا از دست داده اند. مسئولیت اکثر این حملات را تحریک طالبان پاکستان "تی تی پی" به عهده گرفته است.

جنرال عاصم منیر لوی درستیز پاکستان، ندیم احمد انجم رئیس استخبارات یا "آی اس آی" این کشور به همراه با شهباز شریف صدراعظم و سایر مقام‌های پاکستان در نشست اخیر کمیته امنیت ملی در حالی تصمیم گرفتند که علیه تروریسم در خیبر پشتونخوا عملیات کنند که پاکستان از چندی به این‌سو با بحران جدی سیاسی و اقتصادی رو به رو است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG