لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

برخی زنان تجارت پیشه: از حضور فزیکی در نمایشگاه دبی محروم شدیم


نمایشگاه صنایع دستی زنان تجارت پیشه در کابل. عکس از آرشیف
نمایشگاه صنایع دستی زنان تجارت پیشه در کابل. عکس از آرشیف

ضیا گل فردوس جهانی، رئیس یکی از شرکت‌های لباس و دیکوریشن در افغانستان می‌گوید، بخاطر محدودیت‌های طالبان بر سفر زنان افغان، او نتوانست در نمایشگاهی که در دبی برگزار شده بود، به گونهٔ حضوری اشتراک کند.

ضیاگل که به گونۀ آنلاین در این نمایشگاه شرکت کرده بود، در این باره به رادیو آزدی گفت:
"جای تاسف بود که ما خود ما در غرفه‌های خود حاضر نبودیم، از هر شرکت لوحه و نام شرکت‌شان سر غرفه‌هایشان بود، اما در غرفه‌های خود حضور نداشتیم، به جای ما کسانی دیگری بودن که از محصولات ما آگاهی نداشتن و قیمت‌های آن را نمی‌دانستند، خیلی خالی‌گاه خود را احساس می‌کردیم و اشک از چشم‌هایم رفت و گفتم کاش خود ما سر محصولات خود می‌بودیم و به دنیا نشان می‌دادیم که زنان افغان در هر شرایط می‌توانند از روزگار سخت زندگی خود بیرون شوند."

یکی دیگر از زنان بازرگان که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، می‌گوید که کاروبارشان با رکود مواجه است و به همین دلیل توان پرداخت هزینۀ سفر محرم را ندارد.

او که در بخش تولید لباس و زیورات تجارت می‌کند، به رادیو آزادی گفت:
"دلیل عمده همی است که پاسپورت نیست، ویزا نیست، سهولت برای خانم‌های تجارت‌پیشه وجود ندارد، بسیاری خانم‌ها است که محرم ندارند و نمی‌توانند که پول‌شان را پرداخت کنند، به محرم هم پاسپورت بگیر هم ویزا بگیر، زنان تجارت پیشه مشکلات‌شان زیاد است، ورشکست شدند، سابق که بود این مشکلات در برابر زنان وجود نداشت، زنان از سوی نهاد‌های بین‌الملل حمایت می‌شدند."

ماری: ما باید حضور داشته باشیم بالای مال خود، آنلاین هیچ نتیجه نمی‌دهد

ماری امیری که او نیز شرکت صنایع دستی دارد به رادیو آزادی می‌گوید، اشتراک آنلاین در نمایشگاه‌های بزرگ بیرونی هیچ نتیجهٔ مثبتی ندارد:
"اشتراک حضوری ما بسیار مفید است، ما باید حضور داشته باشیم بالای مال خود، آنلاین هیچ نتیجه نمی‌دهد، حضوری خوب است که ما از مشکلات دیگران و آن‌ها از مشکلات ما بدانند، ما از آن‌ها بیاموزیم و آن‌ها از ما بیاموزند، من هیچ از آنلاین خوش نیستم که خانم‌ها نتوانستند بروند. من از امارت اسلامی خواهش می‌کنم که مشکلات زنان تجارت پیشه را حل کند."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ ندادند.

به اساس گزارش رویترز، این نمایشگاه سه روزه پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته از سوی برنامهٔ توسعه‌ای سازمان ملل متحد و اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در یکی از هوتل‌های دبی برگزار شده بود.

در این نمایشگاه محصولات چون صنایع دستی، فرش، زیورات، میوهٔ خشک و سایر محصولات دستی زنان برای راه‌یابی به بازارهای جهانی به نمایش گذاشته شده بود.

در گزارش رویترز آمده است که سازمان بین‌المللی کار اخیراً تخمین زده است که ۲۵ درصد از مشاغل زنان پس از حاکمیت طالبان و خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته و بسیاری از زنان به کار خانگی روی آورده‌اند که این امر سبب کاهش آمار اشتغال زنان شده است.

این در حالیست که طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان، محدودیت‌های شدیدی بر زنان وضع کرده اند که ممنوعیت کار آنان در بیشتر اداره‌های دولتی و غیردولتی و سفر بدون محرم، بخشی از این محدودیت‌ها اند.

XS
SM
MD
LG