لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

امینه محمد: همبستگی ما در راستای تضمین حقوق زنان در افغانستان تزلزل ناپذیر است


امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد می‌گوید، آنان برای تضمین حقوق زنان و دختران در افغانستان، با هم کار می‌کنند.

امینه محمد به روز شنبه در توییترش نوشته که همبستگی آنان در این راستا تزلزل ناپذیر است.

بانو محمد در ادامه نوشته است، قلبش با همه زنان و دخترانی است که در عید و سایر روزها نمی‌توانند مطابق به باورشان با جامعه‌شان عمل کنند.

این اظهارات به دنبال انتقادات تند از حرف‌های امینه محمد مبنی بر بحث روی شرایط اولیۀ به رسمیت شناختن حکومت طالبان در نشست دوحه به نشر رسیده است.

بانو محمد این اظهارات را روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته در شستی در پوهنتون پرینستون امریکا مطرح کرده بود.

اما فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد موضوع بحث روی به رسمیت شناختن حکومت طالبان در نشست دوحه را رد کرده است.

او روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت، نشستی‌که قرار است در اول و دوم ماه می در دوحه برگزار شود، بر تشکیل یک اجماع برای حل مشکلات موجود در افغانستان تمرکز خواهد داشت.

اما برخی از فعالان حقوق بشر با اشاره به اظهارات روز شنبه امینه محمد می‌گویند، حمایت به گونۀ لفظی از زنان و دختران افغانستان بدون برداشتن گام عملی بسنده نیست.

مینه رفیق، یکی از این فعالان به رادیو آزادی گفت:
"این که اول همراه گروه تروریستی ایستاده و همصدا می‌شوند و به گفته خودشان گام‌های کوچک در راستای به رسمیت شناختن آن‌ها بر می‌دارند و پس از آن خجالت می‌شوند که دوباره مثل همیش لفظی می‌گویند که همراه زنان افغانستان هستند، بدون این که یک عمل کوچک داشته باشند، ما نمی‌توانیم که خاموش بنشینیم که امینه محمد چه وقت معذرت می‌خواهد."

با این وجود اظهارات امینه محمد در بارۀ به رسمیت شناختن حکومت طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

کمیسیون مستقل حقوق بشر نظام پیشین افغانستان که از سوی طالبان لغو شده و در حال حاضر در خارج از کشور فعالیت می‌کند، برخی فعالان حقوق زنان و سیاسیون از این اظهارات بانو محمد انتقاد کردند.

در سلسله موجی از این انتقادات، ائتلاف زنان افغان برای تغییر، با فرستادن یک نامۀ سرگشاده به انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد خواستند تا تلاش‌های زنان افغان در راستای تأمین حقوق‌شان را ناکام نسازند.

پس از این واکنش‌ها سه روز قبل ستیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت، هدف امینه محمد از این اظهارات این است که هماهنگی جامعۀ جهانی با مقام‌های طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه در افغانستان مهم است.

پیش از این سازمان ملل متحد پس از آن که طالبان در ۴ اپریل کار زنان در دفترهای این سازمان در افغانستان را منع کردند، گفت که یک بررسی را که تا پنجم ماه می طول می‌کشد در بارۀ ادامۀ ماموریتش در افغانستان آغاز کرده است.

اما حکومت طالبان منع کار زنان را موضوع داخلی افغانستان خوانده و تأکید کرده اند که نباید این موضوع به ادامۀ کمک‌های بشردوستانه ربط داده شود.

XS
SM
MD
LG