لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

گزارش سیگار: دخالت مقام‌های طالبان در امور موسسات غیردولتی بیشتر شده است


لاری های حامل کمک های بشری که از سوی برنامه غذایی جهان برای افراد بی بضاعت در افغانستان توزیع می‌شود.
لاری های حامل کمک های بشری که از سوی برنامه غذایی جهان برای افراد بی بضاعت در افغانستان توزیع می‌شود.

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان "سیگار" در گزارش تازه اش نوشته که دخالت مقامات طالبان در کار موسسه های غیر دولتی بطور قابل توجه بیشتر شده است.

سیگار می‌گوید حادثه اخیر فیر هوایی سربازان طالبان در جریان تقسیم مواد خوراکی توسط برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) یک نمونه از آزار و اذیت موسسات است.

در گزارش سه ماهه سیگار که روز چهارشنبه (۳ می/۱۳ ثور) نشر شد همچنان آمده است که کارمندان موسسات غیر دولتی در ایست‌های بازرسی طالبان آزار و اذیت می‌شوند و طالبان همچنان در امور عملیاتی، پروژه ها و برنامه های آنها دست می‌زنند.

این نگرانی‌ها در یک زمانی ابراز می‌شوند که هم اکنون طبق گزارش‌های ملل متحد ۹۷ درصد افغان‌ها در شرایط بی بضاعتی زندگی می‌کنند و در بین آنها تقریباً ۲۸ میلیون نفر کسانی اند که برای دوام زندگی خود به کمک های بشری نیاز دارند.

سیگار همچنان گفته است که در سال روان میلادی ۴ میلیون نفر در افغانستان از سوء تغذیه جدی رنج می‌برند که در بین آنها ۹۰۰ هزار طفل شامل اند.

سوء تغذیه وضعیتی است که در نتیجه کمبود یا مصرف بیش از حد مواد مغذی ایجاد می‌شود.

در ادامه گزارش سیگار آمده است که طالبان بدون معلومات قبلی به دفاتر موسسات داخل می‌شوند و در مورد برنامه های کاری، بودجه و کارمندان آنها معلومات می‌خواهند.

به نوشته سیگار طالبان همچنان خواهان نقش بیشتر در تصمیم گیری و عملی کردن پروژه های آنها می‌شوند.
حکومت طالبان در مورد گزارش تازه سیگار تا هنوز چیزی نگفته اما قبل از این سخنگوی این حکومت گفته بود که در امور موسسات دست نمی‌زنند و در راه کار ملل متحد هم کدام مانع ایجاد نکرده اند.

به گفته سیگار، وضع ممنوعیت کار بر کارمندان محلی زن در ادارات ملل متحد یک مداخله در امور موسسات است که به ضرر مردم افغانستان تمام می‌شود.

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، سازمان ملل متحد هم به سیگار گفته است که حکومتداری ضعیف طالبان و اختلافات بین مقامات مرکز و ولایات در راه فعالیت برای بهتر ساختن وضعیت بشری مشکل ایجاد می‌کند.

با وصف تلاش‌های پیهم، طالبان در بخش کار زنان در ملل متحد و موسسات غیر دولتی کدام نرمشی نشان نداده اند.

ملل متحد به اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته است که محدودیت ها شاید از این هم بیشتر شوند.

گزارش سیگار در یک زمانی نشر می‌شود که تازه اجلاس دوحه به میزبانی ملل متحد در مورد افغانستان پایان یافته است. در این اجلاس که طالبان دعوت نشده بودند در مورد وضعیت بشری در افغانستان یک موقف واحد اعلام شد.

در گزارش سیگار آمده است که با وصف این مشکلات امریکا هنوز هم تمویل کننده بزرگ افغانها باقیمانده و از زمان برگشت دوباره طالبان به قدرت امریکا تا حال ۲.۱ میلیارد دالر به افغانستان فرستاده است.

در گزارش سیگار همچنان گفته شده اینکه طالبان از درک گرفتن مالیه از ملل متحد و دیگر موسسات چه اندازه پول بدست می آورند، نه این اداره چیزی می داند و نه هم وزارت خارجۀ امریکا.

XS
SM
MD
LG