لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

توماس نیکلاسن: حکومت طالبان شرایط به رسمیت شناخته شدن را بر آورده نکرده است


آرشیف - توماس نیکلاسن نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان حین دیدار با معاون رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان در کابل. عکس جنبه تزیینی دارد.
آرشیف - توماس نیکلاسن نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان حین دیدار با معاون رئیس الوزرای حکومت سرپرست طالبان در کابل. عکس جنبه تزیینی دارد.

هرچند طالبان مکرراً می گویند که شرایط برسمیت شناخته شدن را برآورده ساخته اند، اما توماس نیکلاسن نماینده خاص اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که این شرطها پوره نشده اند.

آقای نیکلاسن بعد از سفر به کابل و دوحه پایتخت قطر در صحبت با تلویزیون خصوصی شمشاد گفت که طالبان تا حال توانایی کامل آن را ندارند که جلو تهدید های تروریستی از این کشور به ممالک دیگر را بگیرند.

به گفته او اشتراک کنندگان اجلاس اخیر دوحه هم کدام پیشنهادی را برای برسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان ارائه نکردند.

به گفته نیکلاسن اشتراک کنندگان اجلاس دوحه گفتند که هنوز هم در مورد وضعیت افغانستان نگرانی دارند و به گفته او طالبان حقوق بشر را پامال می‌کنند، مانع کار کارمندان زن در ادارات محلی سازمان ملل متحد در افغانستان شده اند و حکومت سرپرست آنها هم به گفته نیکلاسن همه شمول نیست.

اجلاس دوحه در مورد افغانستان به میزبانی انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در روز های اول و دوم ماه می در عقب دروازه های بسته برگزار شد. در این اجلاس نمایندگان حدود ۲۵ کشور و سازمان اشتراک کرده بودند.

توماس نیکلاسن افزود هر چند اشتراک کنندگان اجلاس برسمیت شناختن حکومت طالبان را در حال حاضر مناسب نخواندند، اما به گفته او آنها تاکید کردند که با حاکمان فعلی افغانستان تعامل وجود داشته باشد.

آقای نیکلاسن در این مصاحبه خود گفته است که برای برسمیت شناخته شدن حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی، در قدم اول ضرور است که طالبان در داخل کشور مشروعیت پیدا کنند.

قبل از این یک تعداد کارشناسان حقوقی و سیاسی تاکید کرده بودند که طالبان هم اکنون حاکمیت افغانستان را بدست دارند ولی برای مشروعیت داخلی خود یا انتخابات و یا حداقل لویه جرگه را برگزار کنند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان دیروز چهارشنبه در جریان یک نشست در کابل گفت تعامل سیاسی آنها با حکومت‌های منطقه خوب است و از جامعه جهانی هم خواست که چنین یک نوع تعامل را پیش گیرد.

آقای متقی که در مورد دست آورد های سفر چهار روزه خود به پاکستان معلومات می‌داد گفت، آوردن فشار بر آنها و حکومت شان از سوی جامعه جهانی به حل مشکلات کمک نمی‌کند.

از برگشت طالبان به قدرت تقریباً ۲۱ ماه پوره می‌شود و تا حال هیچ کشور جهان حکومت آنها را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG