لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

بحث رسمیت یافتن حکومت طالبان؛ آگاهان: طالبان باید اول مشروعیت داخلی کسب کنند


ملا حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان و شماری از وزرای کابینه طالبان
ملا حسن آخند رئیس الوزرای حکومت طالبان و شماری از وزرای کابینه طالبان

شماری از جریان های سیاسی افغان می گویند، موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی جهان، زمانی می تواند قابل بحث باشد که طالبان مشروعیت داخلی کسب کنند.

شاه محمود میاخیل معاون و سخنگوی"جنبش ملی صلح و دموکراسی افغانستان" به روز سه شنبه (۲۵ اپریل) به رادیو آزادی گفت:

«اگر مشروعیت داخلی وجود نداشته باشد، یعنی حکومت یا نظام به خواست مردم انتخاب نشده باشد، مردم آرام نباشند، آزادی بیان، تحصیل، سیاست و زندگی وجود نداشته باشد، در آنصورت برای سایر کشورها به رسمیت شناختن همچو حکومت دشوار است. به همین دلیل حکومت طالبان توسط هیچ کشور جهان به رسمیت شناخته نشده است."

پس از جنجال برانگیز شدن اظهارات اخیر امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، موضوع به رسمیت شناختن حکومت موقت طالبان گرم شده است.

امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد
امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل متحد

امینه محمد گفته بود که در نشست اوایل ماه می در شهر دوحه پایتخت قطر، به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

اما بعداً فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا و نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد، این موضوع را رد کردند.

رینا امیری: عادی سازی روابط با طالبان زمانی امکان پذیر است که طالبان در ابتدا، حقوق همه افغان ها به ویژه زنان را رعایت کنند.

گفته می شود که در به روز های اول و دوم ماه می، انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد، این نشست را میزبانی خواهد کرد.

رینا امیری، نماینده خاص امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان نیز روز گذشته در تویتر خود در واکنش به این موضوع نوشته که نگرانی های زیادی را در مورد به رسمیت شناختن طالبان دریافت کرده و عادی سازی روابط با طالبان زمانی امکان پذیر است که طالبان در ابتدا، حقوق همه افغان ها به ویژه زنان را رعایت کنند.

رینا امیری، نماینده خاص امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری، نماینده خاص امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان

ظریفه غفاری، یک فعال حقوق زنان نیز می گوید، اگر طالبان مشروعیت حکومت شان را می خواهند، نخست باید به شماری از ارزش ها، احترام بگذارند:

"اگر طالبان می خواهند که نظام آنها به سطح دنیا به رسمیت شناخته شود، نیاز است تا حق کار و آموزش زنان و دختران افغان، آزادی بیان و همۀ حقوق بشری و انسانی مردم افغانستان را احترام کند و قانون اساسی باید تدوین و نافذ شود. اگر جامعۀ بین المللی به منشور، مواد حقوق بشری، اعلامیه ها و همۀ اصولی که خود دارند، احترام داشته باشند، مطمین هستم که تا پوره شدن این شرایط، طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت."

با وصف آنکه تا هنوز حتی یک کشور جهان هم حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، ولی شماری از افراد نزدیک به طالبان ابراز امیدواری کردند که حکومت آنها به رسمیت شناخته شود.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی به دختران اجازه تحصیل بیش از صنف ششم را ندادند و درهای پوهنتون ها را به روی دختران و زنان افغان بسته اند.

ممنوعیت کار زنان و دختران در ادارات سازمان ملل متحد، ازسوی طالبان در این ماه، واکنش های گسترده ای داخلی و بین المللی را در قبال داشته است.

XS
SM
MD
LG