لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

طرح محو سریع پولیو در افغانستان و پاکستان از سوی گروه "TAG" تهیه شده است


تطبیق واکسین پولیو در افغانستان - عکس از آرشیف
تطبیق واکسین پولیو در افغانستان - عکس از آرشیف

با ثبت چهارمین مورد مثبت پولیو در افغانستان در ماه جاری، گروه مشاورۀ فنی پولیو (TAG) طرحی را برای محو سریع پولیو در افغانستان و پاکستان تهیه کرده است.

تطبیق کامل واکسین‌ پولیو، تطبیق برنامه‌های مؤثر برای آینده و آگاهی عمومی بخشی از راهبرد تسریع شدۀ گروه «TAG» در افغانستان است.

گلف نیوز امروز چهارشنبه در گزارشی نوشت که در نشست چهار روزه در دوحه، این گروه موانع موجود در مناطق شیوع پولیو را ارزیابی کرده و توصیه‌هایی را برای محو آن در افغانستان و پاکستان ارائه کرده و بر اجرای آن تاکید شده است.

در این نشست که از اول تا چهارم جون برگزار شد، نمایندگان صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، سازمان جهانی صحت، سازمان‌های کمک کننده، وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان و سایر کشورها اشتراک کرده بودند.

گلف نیوز به نقل از نوالا اسکینر، رئیس دفتر منطقه‌ای یونیسف برای جنوب آسیا نوشته است، شش ماه آینده مهمترین دوره در تاریخ برنامه‌های پولیو در افغانستان و پاکستان خواهد بود و آنها باید بر اساس یک مشارکت تمام توجۀ خود را برای ارائه واکسین پولیو به همه کودکان زیر پنج سال در مناطق آسیب دیده متمرکز سازند.

در این نشست ژان مارک اولیو، رئیس گروه مشاورۀ فنی پولیو (TAG) شرایط کنونی را پیچیده خوانده، اما افزوده که هنوز فرصت‌ها وجود دارند و نباید تمرکز خود را از دست بدهند.

سید کمال شاه، مسئول روابط عمومی برنامۀ محو پولیو دفتر یونیسف در افغانستان که در این نشست شرکت کرده بود، امروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، توصیه‌های گروه "TAG" را به خوبی اجرا خواهند کرد:
"امید است تا پایان سال جاری تلاش شود تا دورۀ فعلی ویروس متوقف شود و سپس در سال آینده امیدی برای محو کامل پولیو وجود داشته باشد."

گروه مشاورۀ فنی پولیو در حالی مصروف تهیۀ نقشۀ استراتیژی یا راهبرد سریع در زمینۀ محو پولیو در افغانستان و پاکستان است که چهارمین مورد مثبت پولیو هفته گذشته در ننگرهار ثبت شد، اما در پاکستان تا به حال تنها یک مورد مثبت این ویروس به ثبت رسیده است.

سال گذشته تنها دو مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان ثبت شد، اما تعداد موارد مثبت در پاکستان به ۲۰ مورد رسیده بود.

موارد مثبت فلج اطفال در افغانستان در سال ۲۰۱۹، ۲۹ مورد بود، اما تعداد موارد مثبت در سال ۲۰۲۰ به ۵۶ مورد افزایش یافت که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۱ به شمار می‌رود.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان هستند که پولیو به طور کامل در آنها ریشه کن نشده است.

XS
SM
MD
LG