لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

یک توافقنامه برای حل مشکلات خبرنگاران افغان در پاکستان امضا شد


شماری از افغانها به شمول خبرنگاران که برای رفتن به اروپا و امریکا به پاکستان رفته اند
شماری از افغانها به شمول خبرنگاران که برای رفتن به اروپا و امریکا به پاکستان رفته اند

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، به منظور حل مشکلات خبرنگاران افغان دور از میهن، روز سه شنبه(۱۳ جون) توافقنامۀ را با انجمن بین المللی خبرنگاران پاک - افغان امضا کرد.

ده‌ها خبرنگار افغان که در دو سال گذشته، در پاکستان با مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی مواجه اند، منتظر اجرای این توافقنامۀ جدید هستند.

این خبرنگاران افغان می گویند که بیکاری، شرایط سخت تمدید و قیمت بودن ویزۀ پاکستان و تاخیر در بررسی دوسیه‌های پناهندگی آنها به کشورهای ثالث، بسیار آزار دهنده است.

هدایت الله احدی، خبرنگار مهاجر در پاکستان است، او ابراز امیدواری می کند که این توافقنامه منجر به حل مشکلات آنها شود:
"فعلاً هم وقت است، اگر توجه شود و دست خبرنگاران گرفته شود، بهتر است. امیدوارم که هدف این دو کمیته که با هم تفاهم کرده اند، رسیدگی به مشکلات خبرنگاران باشد، نه اینکه پروژه بگیرند و به نام خبرنگاران افغان پول جمع آوری کنند."

توافقنامۀ جدید کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان با انجمن خبرنگاران پاک- افغان دارای ۱۱ ماده بوده و برای حل مشکلات خبرنگاران افغان مقیم در خارج از این کشور تدوین شده است.

در این توافقنامه گفته شده که تلاش‌های مشترک برای حمایت مالی از خبرنگاران در پاکستان و ایران، ایجاد فرصت‌های کاری و مطالبه عدالت از نهادهای بین‌المللی برای آنها، صورت خواهد گرفت.

اعتراض شماری از پناهجویان افغان به شمول خبرنگاران در اسلام آباد February 26 2023
اعتراض شماری از پناهجویان افغان به شمول خبرنگاران در اسلام آباد February 26 2023

افزایش توانمندی‌های کاری این خبرنگاران و کمک به آنها در وقت بیماری از وعده‌های دیگریست که در این توافقنامه داده شده است.

جبران لوراند یک خبرنگار مهاجر دیگر در پاکستان نیز ابراز امیدواری می کند که این وعده برای حل مشکلات آنها عملی شود:

"امید من از این نهادها و سازمان‌های جدید اینست که صدای خبرنگاران را در خارج از سرحدات افغانستان در سطح بین المللی بلند کنند، امیدوارم این صدا، ندای واقعی باشد برای بهبود زندگی و حل مشکلات خبرنگاران افغانستان و بطور واقعی مشکلات آنها را حل کند."

ده‌ها خبرنگار افغان در پاکستان که تصمیم رفتن به کشورهای ثالث به ویژه ایالات متحدۀ امریکا و سایر کشورهای اروپایی را دارند، می گویند که از دو سال گذشته تاکنون، هیچکس به حل مشکلات آنها توجه نکرده است.

به گفتۀ آنها، برخی از نهادها به شماری از خبرنگاران کمک مالی می کنند، اما این کمک‌ها پایدار نبوده و برای حل مشکلات خبرنگاران افغان، کافی نیست.

XS
SM
MD
LG