لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

امیر خان متقی: اظهارات اخیر جو بایدن "درک واقعیت" است


امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در مورد عدم حضور القاعده در افغانستان را "درک واقعیت" خواند.

رئیس جمهور بایدن روز جمعه، (۳۰ جون) در پاسخ به سوالی در مورد گزارش وزارت امور خارجۀ امریکا که به شدت از تصمیم وی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده بود، گفت: "من گفته بودم که القاعده آنجا نخواهد بود و ما از طالبان در این بخش کمک می‌خواهیم. حق با من بود."

آقای بایدن این اظهارات را روز جمعه پس از انتشار گزارشی از سوی وزارت خارجۀ امریکا در مورد اقدامات رئیس جمهور بایدن و دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در رابطه به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بیان کرد که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

اکنون امیرخان متقی در گفت‌وگوی کوتاه خود با تلویزیون الجزیره گفته است که آنها متعهد هستند که از خاک افغانستان علیه کسی استفاده نکنند و این ادعا را در دو سال گذشته ثابت کرده اند:
"اکنون این مربوط ایالات متحده است که مسئولیت‌های خود را انجام دهد و برای تعامل مثبت با افغانستان جلو بیاید. یک اقتصاد با ثبات، خودکفا هم به نفع افغانستان و هم به نفع منطقه و جهان است."

این در حالیست که کمیتۀ نظارت و ارزیابی اجرای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی به تاریخ ۵ جون اعلام کرد که طالبان روابط عمیقی با القاعده و تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) دارند و علاوه بر آن برخی دیگر از گروه‌های تروریستی نیز در مناطق تحت کنترل آنها فعالیت می‌کنند.

در این گزارش آمده بود، شواهدی وجود دارد که القاعده در حال تقویت مجدد ظرفیت عملیاتی خود و افزایش تهدیدات تروریستی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان است.

در این گزارش افزوده شده است که طالبان به وعده‌هایشان در توافقنامۀ دوحه در راستای مبارزه با تروریزم عمل نکرده اند.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در اظهارات جدیدش این گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد را نیز رد کرد.

در اول آگست سال گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در یک حملۀ هواپیمای بدون سرنشین امریکا در منطقۀ دیپلومات نشین شهر کابل (شیرپور) کشته شده است.

اگرچه آقای متقی در مصاحبه با الجزیره خواستار تعامل مثبت از سوی امریکا شده، اما نهادی زیر نام "پروژه ارزیابی ظرفیت‌ها" در گزارش خود دربارۀ افغانستان به تاریخ ۲۹ جون نوشت که تقریباً دو سال پس از آگست۲۰۲۱، روابط بین طالبان و جامعۀ جهانی به ویژه ایالات متحده به بن بست رسیده است.

گفتنی است که همسایگان افغانستان از جمله پاکستان نیز بارها از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته اند تا در این زمینه گام‌های جدی بردارند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG