لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

بولانی افغانستان شهرت جهانی یافت؛ در میان ۱۰۰ نان سنتی دنیا٬ بولانی جایگاه سی‌ام را کسب کرد


بولانی افغانستان
بولانی افغانستان

بر اساس رتبه‌بندی ویب سایت "تست اطلس" در سال ۲۰۲۳ بولانی افغانستان در میان ۱۰۰ نان خوش طعم سنتی جهان، جایگاه سی‌ام را گرفته است.

در ویب سایت « تست اطلس» آمده که در این رتبه بندی سال ۲۰۲۳ به تعداد ۴ هزار و ۳۶۹ کاربر واقعی شرکت کرده اند که نظرات آنها بدون ملحوظات ملیتی و محلی شامل این رتبه بندی شده است.

در بخش افغانستان این ویب سایت، علاوه بر بولانی، دیگر غذاهای مشهور افغانستان از جمله قابلی پلو، منتو، جلبی، بورانی بانجان، گوش فیل، بورانی کدو، آشک، ماش‌آوه (آب)، کباب چوپان آش و دیگر غذاهای افغانستان معرفی شده است.

مطیع الله یکی از بولانی فروشان شهر کابل است. او می‌گوید که از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب در منطقۀ مندوی شهر کابل بولانی می‌فروشد و از این راه روزی حلال پیدا می‌کند:

"بولانی دو نوع است، یکی کچالو و یکی گندنه و یک نوعش مکس است. همرای بولانی دوغ هم می‌نوشند که در آن بادرنگ هم می‌اندازیم. فروشات۳۰۰ تا ۴۰۰ است، شکر بسیار خوب است."

افغانها بولانی را با مهارت خاص می پزند. به همین دلیل طرفداران زیادی دارد
افغانها بولانی را با مهارت خاص می پزند. به همین دلیل طرفداران زیادی دارد

حسیب الله در منطقۀ مندوی شهر کابل دکان پلاستیک فروشی دارد و یکی از علاقمندان خاص بولانی است.

او می‌گوید که چندین بار در هفته بولانی می‌خورد:

"بولانی بسیار یک غذای خوب است. هم خوشمزه است و مزه‌دار است هم اقتصادی است. من اینجا دکان دارم و می‌آیم و از بولانی فروش این غذا را می‌گیریم، بسیار مزه دار پخته می‌کند."

بولانی نه تنها غذای بازاری افغان هاست، بلکه در بسیاری از خانه‌ها به عنوان غذای هوسانه هم پخته می‌شود، به ویژه در ماه رمضان که بسیاری از مردم افغانستان برای افطار دوست دارند بولانی بخورند.

شاپیری، باشندۀ ولایت خوست می‌گوید که او و خانواده‌اش بولانی را بسیار خوش دارند و بیشتر در فصل سرما و زمستان آن را می‌پزند.

او می‌گوید که در ماه رمضان هر روز بولانی می پزد. شاپیری در بارۀ انواع بولانی که می‌پزد به رادیو آزادی گفت:

"بولانی غذای مورد علاقۀ ما است، در زمستان آن را زیاد می پزیم، به روش‌های مختلف با کچالو، پیاز، گوشت، گندنه و کدو پخته می‌کنیم، گاهی بدون روغن در داش و گاهی با روغن می پزیم. اکثریت مردم بولانی که به روغن پخته شود را خوش دارند. به اشکال مختف بولانی را درست می‌کنیم. به شکل گرد، سه کنج. ما زیاد سه کنج پخته می‌کنیم."

XS
SM
MD
LG