لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

اکسپرس تربیون: موافقتنامه دوحه عملی نشده و گروه های مسلح از قلمرو افغانستان فعالیت می‌کنند


افراد مربوط به تحریک طالبان پاکستان. اسلام آباد میگوید که این گروه حالا از داخل افغانستان حملات خود را علیه اسلام آباد سازماندهی می کند
افراد مربوط به تحریک طالبان پاکستان. اسلام آباد میگوید که این گروه حالا از داخل افغانستان حملات خود را علیه اسلام آباد سازماندهی می کند

نشریه ایورو ایشا رویو

  • نشریه ایورو ایشا رویو در شماره اخیر خود در مورد گسترش نقش هندوستان در سیاست های منطقوی مطلبی را نشر نموده و به اجلاس سازمان همکاری شانگهای اشاره می کند که در چهارم جولای به میزبانی دهلی نو٬ بطور آنلاین برگزار شد و در آن در مورد افغانستان هم بحث شد.

طبق این نوشته در اعلامیه ختم اجلاس سازمان همکاری شانگهای یک نگاه اجمالی به چالش ها و فرصت های منطقه انداخته شده و در آن گفته شد که مسئله اساسی ، موضوع قدیمی امن و ثبات در افغانستان است.

نشریه ایورو ایشا رویو از قول اعلامیه این سازمان نوشته که می گوید کشورهای عضو این سازمان خواهان ایجاد یک حکومت همه شمول در افغانستان میباشند که نماینده گان تمام اقوام، و گروه های مذهبی و سیاسی در آن سهم داشته باشند. نویسنده می گوید این کدام درخواست نو نیست و این تنها به نفع روسیه، چین و یا کشورهای دیگر منطقه نیست.

به نوشته مطلب در جریان سفر صدر اعظم هند نریندرا مودی به امریکا از ۲۱ تا ۲۴ ماه جون ، در ملاقات وی با رئیس جمهور امریکا جو بایدن در اعلامیه مشترک آنها هم بر تشکیل یک ساختار همه شمول و وسیع بنیاد در افغانستان تاکید شد.

طالبان بار ها تاکیدکرده اندکه حکومت آنهاهمه شمول است و تمام گروه های قومی و مذهبی در آن حضور دارند.

کشورهای همجوار افغانستان از جمله ایران و تاجکستان هم خواهان ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان هستند.

روزنامه اکسپرس تربیون

  • روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان در مورد سخنان دیروز وزیر دفاع پاکستان خواجه آصف مطلبی دارد که در پهلوی مسائل دیگر از طالبان افغان خواست که موافقه دوحه را رعایت کنند.

خواجه آصف در تویترخود گفت حکومت افغانستان حق همسایه گی و برادری خود را بجا نمی کند و به موافقه دوحه متعهد نیست.

وزیردفاع پاکستان همچنان ادعاکرده آن تروریستانی که خون پاکستانی ها رامی ریزند به افغانستان پناه برده ولی این وضیعت دوام نخواهدکرد.

قبل از این اداره ارتباط عامه اردوی پاکستان در مورد سفر لوی درستیز این کشور جنرال سید عاصم منیر به کویته که شاهد انفجار و حمله بود سفر کرد.

به نوشته اکسپرس تربیون در انفجار و حمله مسلحانه در ولسوالی های ژوب و سیوی حد اقل ۱۲ نظامی پاکستان کشته شدند و یک روز بعد از آن لوی درستیز پاکستان از این منطقه دیدن کرد.

لوی درستیز پاکستان در اعلامیه خود در مورد حضور افراد گروه تحریک طالبان پاکستان در افغانستان به طالبان افغان هشدار داد.

سخنگوی طالبان ذبیح الله مجاهد در پاسخ به این بیانات پاکستان که خواهان رعایت شدن موافقتنامه دوحه شده ، به روز شنبه گفت که آنها موافقتنامه دوحه را با امریکائی ها امضا کرده اند ولی با پاکستان به حیث یک کشور برادر تعامل می کنند.

طالبان در ماه فبروی سال ۲۰۲۰ در موافقتنامه امضا کرده با امریکاتعهد نمودند که به هیچ گروه به شمول القاعده اجازه نمی دهند که از خاک افغانستان بر علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

اما کمیته شورای امنیت ملل متحد برای نظارت برعملی کردن تحریم ها در گزارش خود در اول ماه جون گفته بود که طالبان با القاعده و تحریک طالبان پاکستان روابط نزدیک دارند و به گفته این کمیته بعضی از گروه های دیگر تروریستی هم تحت حاکمیت طالبان آزادانه فعالیت میکنند.

ادعای که طالبان آن را رد می کنند.

XS
SM
MD
LG