لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

شورای مهاجرین افغان در پاکستان خواهان رسیده گی سازمان ملل و کشور ها به وضعیت پناهجویان گردید


تعدادی از پناهجویان افغان که در انتظار رسیده گی به دوسیه های مهاجرتی خود هستند.
تعدادی از پناهجویان افغان که در انتظار رسیده گی به دوسیه های مهاجرتی خود هستند.

شورای مهاجرین افغان در اسلام‌آباد از حکومت پاکستان، دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و کشورهای مهاجر پذیر می‌خواهد که هرچه زوتر در قسمت حل مشکلات مهاجرین افغان در این کشور اقدام کنند.

ثریا صبیر، معاون این شورا به روز دوشنبه در یک نشست خبری در اسلام‌آباد پاکستان وضعیت مهاجرین افغان در این کشور را به شدت نگران کننده خواند و از همه طرف‌های دخیل در پرونده‌های پناهندگی پناهجویان افغان٬ خواست تا به داد آنان برسند:

" مهاجرین امروز به وضعیتی رسیدن که دو جوان تحصیل کرده دست به خود کشی زدند، بشنوید سازمان ملل متحد، سازمان‌های حقوق بشری، حکومت پاکستان و سایر سازمان‌های که در راستای مهاجرین کار می‌کنید، لطفا صدای مهاجرین در پاکستان را بشنوید، بخاطری که همه نگران هستند تا روزی نرسد که در یک روز ده‌ها هموطن ما دست به خود کشی بزنند."

ثریا صبیر معاون شورای مهاجرین افغان در اسلام آباد و رزما بلوچ یکی از اعضای این شورا که در کنفرانس خبری روز دوشنبه حضور یافته بودند
ثریا صبیر معاون شورای مهاجرین افغان در اسلام آباد و رزما بلوچ یکی از اعضای این شورا که در کنفرانس خبری روز دوشنبه حضور یافته بودند


بانو صبیر همچنان افزود که بر علاوۀ خود کشی دو جوان بنام‌های ذکریا بلوچ ذکی و صایم، بیشتر پناهجویان دیگر به دلیل عدم تمدید ویزه‌ و سند اقامت‌شان از سوی حکومت پاکستان و دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، آزار و اذیت‌شان از سوی پولیس‌، مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات به تکالیف روحی و روانی دچار شده اند.

در جریان کمتر از یک ماه گذشته دو تن از پناهجویان افغان در اسلام آباد خودکشی کردند

این درحالیست که ذکریا بلوچ ذکی، یکی از پناهجویان افغان در پاکستان چهارشنبۀ هفتۀ گذشته خودش را در اسلام‌آباد حلق آیز کرد.

رزما بلوچ، دختر عمۀ زکریا بلوچ در این نشست خبری دلیل خودکشی او را مشکلات اقتصادی و زمانگیرشدن طی مراحل پروندۀ پناهندگی‌اش عنوان کرد.

او از کشورهای مقصد پناهندگی پناهجویان افغان و دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ،ان ، اچ ، سی ،آر) در پاکستان خواست که به مشکلات دیگر پناهجویان افغان در این کشور توجه کنند تا کس دیگری با سرنوشت ذکریا بلوچ مواجه نشود:

"واقعا قلب ما آتش گرفته که این جوان ما از بین رفت نباید دیگر شاهد سومین خودکشی باشیم جوان دیگر ما خود را حلق آویز نکند، خواست ما این است که به پرونده‌های مهاجرین افغان رسیدگی شود تا برایشان کمک شود و جوانان ما مجبور به خودکشی نشوند."

پناهجویان افغان در اسلام آباد با برگزاری نشستی در یک مکان سربسته ٬ اخیرا خواهان رسیده گی به دوسیه های مهاجرتی خود شدند
پناهجویان افغان در اسلام آباد با برگزاری نشستی در یک مکان سربسته ٬ اخیرا خواهان رسیده گی به دوسیه های مهاجرتی خود شدند

پیش از این بلوچ صایم، پناهجوی جوان دیگر افغان در پاکستان خودش را از منزل ششم یک ساختمان به پائین انداخت و به زندگی‌اش پایان داد.

تلاش کردیم در این باره با دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) در پاکستان صحبت کنیم، اما با تلاش‌های زیاد موفق نشدیم.

این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که چند روز قبل شماری از دارندگان کیس‌های پی ا و پی ۲ مهاجرت امریکا در اسلام‌آباد پاکستان هم از آنچه که عدم رسیدگی به پرنده‌هایشان از سوی حکومت امریکا خواندند، در یک مکان سربسته اعتراض کردند.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در آگست ۲۰۲۱، هزاران افغان برای طی مراحل پرونده‌های پناهندگی‌شان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان رفته اند که آنان هر از گاهی موجودیت مشکلات در این کشورها شکایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG