لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

نگرانی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران از نقض آزادی مطبوعات در زیر حاکمیت طالبان


آرشیف - یک طالب مسلح در کابل به سوی یک فوت ژورنالیست اشاره کرده تا از جریان اعتراضات زنان عکس نگیرد
آرشیف - یک طالب مسلح در کابل به سوی یک فوت ژورنالیست اشاره کرده تا از جریان اعتراضات زنان عکس نگیرد

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران (آی اف جی) پس از تأیید خبر رهایی عرفان الله بیدار، خبرنگار رادیو صفا در ننگرهار با صدور اعلامیه‌ای از فضای کاری خبرنگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این فدراسیون در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در وب‌سایت خود منتشر کرده، نوشته است که حمله به کارمندان رسانه‌ها، ناپدید شدن و دستگیری آنها در زیر حاکمیت طالبان تداوم نقض آزادی مطبوعات است و فضای بسیار خطرناکی را برای انجام کار خبرنگاری ایجاد می‌کند.

این در حالی است که سخنگویان حکومت طالبان همواره در واکنش به موضوع بازداشت خبرنگاران گفته اند که آنان بخاطر مسایل جدا از کار خبرنگاری بازداشت شده اند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران بازداشت عرفان‌الله بیدار را به شدت محکوم کرده و از طالبان خواسته تا تمامی خبرنگاران زندانی را آزاد کرده و از ایجاد تهدیدات علیه رسانه‌های افغانستان دست بردارند.

عرفان الله بیدار خبرنگار رادیو صفا در ولایت ننگرهار است.

افراد مسلح حدود دو هفته پیش او را از کنار مسجد عیدگاهِ شهر جلال‌آباد در حالی که یک کیسه سیاه را به روی او کشیده بودند، با خود بردند. در آن زمان مسئولان حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در مورد اینکه چه کسی بیدار را با خود برده، پاسخ ندادند.

پس از ۱۳ روز خانواده‌اش به رادیو آزادی گفتند که او از زندان طالبان آزاد شده است.

در همین حال شماری از خبرنگاران به رادیو آزادی می‌گویند که برخی موانع و مشکلات سر راه کارشان وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند.

یک خبرنگار در قندهار که نمی‌خواهد نامش در این گزارش گرفته شود، می‌گوید که ساحۀ کاری برای خبرنگاران در افغانستان محدود شده است:
"بسیاری از رسانه‌ها تعطیل هستند، خبرنگاران بیکار هستند، خبرنگارانی که در ساحه کار می‌کنند با کمبود اطلاعات مواجه هستند. گاهی اوقات فشارهای غیرمنطقی وارد می‌شود که ساحۀ کاری خبرنگاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد."

یک خبرنگار دیگر در هرات که او هم به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت:
"خبرنگاران در انعکاس وقایع و همچنین دسترسی به اطلاعات از سوی اداره‌های دولتی با مشکل مواجه هستند. همچنین در گزارش‌دهی شفاف و واقعی از واقعیت‌ها با مشکل مواجه اند. همانطور که می‌بینیم محدودیت‌های زیادی برای رسانه‌ها و خبرنگاران وجود دارد و تا حد زیادی مجبور به سانسور خود می‌شوند."

نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز مشکلات بر سر راه کار خبرنگاران را تأیید می‌کند.

ظریف کریمی، مسئول این نهاد به رادیو آزادی گفت، عدم دسترسی به اطلاعات یکی از موانع پیش روی خبرنگاران در افغانستان است:
"متاسفانه در گذشته هم شاهد عدم دسترسی به اطلاعات بودیم و اما اکنون مسئولان اطلاعات بسیار کمی را با خبرنگاران به اشتراک می‌گذارند. رسانه‌ها در گزارش‌های خبری و برنامه‌های تولیدی خود با کمبود مواد تولیدی مواجه هستند. علاوه بر این، چالش‌های موجود باعث شده است که خبرنگاران در افغانستان در کار رسانه‌ای موفقیت بسیار کمی داشته باشند."

سخنگویان حکومت طالبان پیش از این همواره تأکید کرده اند که متعهد به آزادی بیان در چارچوب شریعت اسلام هستند.

با این حال بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان، سه خبرنگار دیگر به نام‌های مرتضی بهبودی افغان الاصل فرانسوی، خلیل بنا و نصرت مهدی همچنان در بند طالبان به سر می‌برند و تلاش‌ها برای آزادی آنها ادامه دارد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG