لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

شماری از معتادان در کندهار به دلیل بیکاری پس از تداوی دوباره به مواد مخدر رو آورده اند


تصویر آرشیف: شماری از معتادان مواد مخدر
تصویر آرشیف: شماری از معتادان مواد مخدر

شماری از معتادان در کندهار پس از سپری کردن دوره تداوی و با مرخص شدن از شفاخانه، به دلیل بیکاری دوباره به استفاده از مواد مخدر رو آروده اند.

امین الله (۴۵) ساله در حال حاضر در مرکز یک صد بستر تداوی معتادان در کندهار تحت مداوا قرار دارد.

وی در جریان چند سال اخیر از انواع مختلف مواد مخدر استفاده کرده و پیش از این یک بار تداوی هم شده، اما با گذشت چند مدتی دوباره با استفاده از مواد مخدر رو آورده است.

امین الله بیکاری را علت رو آوردن دوباره به اعتیاد عنوان میکند:

" وقتی نشئه را ترک کردم به دلیل بیکاری دوباره معتاد شدم، چون کار نداشتم که با کار و زنده گی مصروف شوم. باید این احساس به ما دست دهد که ما سه ماه تداوی می شویم و داکتران با ما زحمت میکشند، اما به دلیل بیکاری دوباره به مواد مخدر معتاد میشویم، چون کار و مصروفیت نیست که فکر نشئه را از سر ما بیرون کند."

کندهار از جمله ولایت های است که حکومت طالبان در دو سال گذشته هزاران معتاد را از آن جمعآوری و برای قطع دسترسی آنان به مواد مخدر، این معتادان را در زندان نگهداری کرد.

تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر
تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر

عبدالحق، معتادی است که پس از چند سال اعتیاد، چندی قبل در ولایت نیمروز تداوی شد و برای یک و نیم سال نشئه نکرد.

اما حال وی دوباره به مواد مخدر معتاد شده و در یک مرکز تداوی معتادان مواد مخدر بستری است. وی میگوید:

" در مرکز تداوی چهل و پنج روز را سپری کردم و صحتمند شدم، یک و نیم سال نشئه نکردم، وقتی از مرکز بیرون شدم، هر قدر گشتم کار پیدا نشد، بیکاری و مشکلات هم زیاد بود، همین بود که در زمان بیکاری اینجا بنشین یک دود نشه کن و آنجا بشین یک دود نشئه کن، به اینگونه دوباره معتاد شدم. اگر کار باشد و آدم مصروف باشد کسی به این عمل معتاد نمیشود، ما معتاد می شویم و ساقی ها آزاد میگردند."

در حال حاضر در تمامی بسترهای مرکز تداوی یکصد بستر کندهار معتادان بستری اند و دوره چهل و پنج روزه تداوی را سپری میکنند.

مشکلات اقتصادی و نبود زمینه های کار جوانان را وا میدارد تا به استفاده از مواد مخدر رو بیاورند.
مشکلات اقتصادی و نبود زمینه های کار جوانان را وا میدارد تا به استفاده از مواد مخدر رو بیاورند.

مسوولان این مرکز میگویند، در یک سال گذشته هشت صد معتاد را تداوی کرده اند، اما هفتاد در صد این معتادان پس از مرخص شدن دوباره به مواد مخدر رو آورده اند.

داکتر بشیر احمد، سر طبیب مرکز یکصد بستر تداوی معتادان میگوید، مشکلات روانی، عدم توجه خانواده، حضور گسترده معتادان در جامعه، بیکاری و دسترسی آسان و ارزان به مواد مخدر عوامل اعتیاد مجدد افراد تداوی شده است:

" یک عامل آن مشکلات دماغی است که فرد به آسانی صحت یاب نمیشود و فرد پس از تداوی دوباره معتاد میشود، عامل دیگر آن عدم مسوولیت پذیری خانواده است، خانوادهها از اعضای معتاد شان مواظبت نمیکنند و یا توان آن را ندارند، عامل دیگر آن حضور معتادان در جامعه است، معتادان به هر سو در رفت و آمد اند و با مردم نشست و برخاست دارند. عامل دیگر آن بیکاری و دسترسی آسان به مواد مخدر است."

بر بنیاد معیارهای سازمان جهانی صحت، شصت در صد معتادان تداوی شده در جهان پس از سپری کردن مرحله تداوی دوباره به مواد مخدر رو آورده و یا (Relapse) میکنند، اما دو سال قبل مقامهای وزارت صحت عامه جمهوری مخلوع افغانستان به رادیو آزادی گفته بودند که میزان برگشت معتادان تداوی شده به مواد مخدر در افغانستان٬ هفتاد در صد است.

XS
SM
MD
LG