لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۱

مایکل مک کال از احتمال دسترسی چین به پایگاه نظامی بگرام و منابع طبیعی افغانستان ابراز نگرانی کرد


 مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا
مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا

خروج ایالات متحده امریکا از افغانستان بار دیگر مورد انتقاد مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا قرار گرفته است.

آقای مک‌کال روز پنجشنبه در نشست بررسی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان می‌گوید که خروج ایالات متحده از افغانستان به گفته او «بر اساس یک جدول زمانی مصنوعی" شکست جیوپولتیک بوده و باعث دسترسی احتمالی چین به پایگاه هوایی بگرام و لیتیم افغانستان شده است».

مایکل مک‌کال از حزب جمهوریخواه در حالی اداره بایدن دموکرات را در موضوع خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و عواقب آن مسئول می‌داند که توافق‌نامه دوحه با طالبان را اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده از حزب جمهوریخواه امضا شد که راه را برای خروج این نیروها از افغانستان باز کرد.

مایکل مک‌کال همچنان مدعی است که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سبب شد تا ۱۲ هزار زندانی داعش و مهاجمان انتحاری از زندان بگرام آزاد شوند و به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی ایالات متحده در افغانستان بماند.

سربازان امریکایی در آخرین روز خروج از افغانستان. موقعیت میدان هوایی بین المللی کابل
سربازان امریکایی در آخرین روز خروج از افغانستان. موقعیت میدان هوایی بین المللی کابل

آقای مک‌کال می‌افزاید:

"برای من غم‌انگیز است که پس از ۲۰ سال قربانی و صرف پول، طالبان کنترول افغانستان را به دست دارند و ما با موضوعات جیوپولتیک روبه‌رو هستیم. از برای خدا، چین اکنون به دنبال لیتیوم آن‌جاست و احتمالاً به پایگاه بگرام هم دسترسی دارد."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما مایکل مک‌کال در حالی از دسترسی احتمالی چین به لیتیم افغانستان می‌گوید که پس از حاکمیت دوباره طالبان علاقه‌مندی چین به سرمایه‌گذاری در بخش منابع طبیعی و معادن در افغانستان افزایش یافته است.

یکی از سرمایه‌گذاری های بزرگ چین در بخش منابع طبیعی قرارداد نفت حوزه آمو است که در پنجم جنوری سال روان میلادی میان وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان و شرکت «افچین» برای ۲۵ سال به امضا رسیده است.

مایکل مک کال: چین به لیتیم افغانستان دسترسی پیدا میکند

مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا همچنان می‌افزاید که بایدن نیروهای امریکایی را به دلایل سیاسی و بدون توجه به امنیت ملی امریکا از افغانستان بیرون کرده و "این کشور را به طالبان تحویل داده است".

آقای مک‌کال در بخش استماعیه این نشست با مطرح کردن سؤالاتی از برخی نظامیان و شاهدان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جو بایدن رئیس جمهور امریکا را متهم کرد که بدون در نظرداشت امنیت ملی امریکا و صرفاً بر اساس محاسبات سیاسی سربازان را از افغانستان بیرون کرد.

در همین‌حال ست کرومیک یک جنرال پیشین امریکایی در این نشست در پاسخ به سؤال این‌که آیا پلان خروج نیروهای امریکایی وجود داشته و آیا چنین پلان را دیده است گفت:

"نخیر من ندیدم، بحث‌ها در سطح بالا جریان داشت، مشکل این بود که آن‌هایی که واقعاً نیاز به برنامه‌ریزی و تمرین داشتند، بسیار مصروف بودند. موقعیتی برای ساختن طرح و تمرین نبود."

زلمی خلیل زاد فرستاده اسبق امریکا به افغانستان و ملاعبدالغنی برادر یکی از رهبران طالبان توافقنامه دوحه را که منجر به خروج قوای امریکایی از افغانستان گردید در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ امضا کردند
زلمی خلیل زاد فرستاده اسبق امریکا به افغانستان و ملاعبدالغنی برادر یکی از رهبران طالبان توافقنامه دوحه را که منجر به خروج قوای امریکایی از افغانستان گردید در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ امضا کردند

این درحالی‌ست که پیش ازین نیز همواره اداره جو بایدن به خصوص وزارت خارجه امریکا در ارتباط به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان از سوی آقای مک‌کال مورد انتقاد بوده و حتی به فراخواندان انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا به این کمیته نیز انجامیده است.

اما جو بایدن رئیس جمهور امریکا همواره از تصمیم‌اش در مورد خروج نیروهایش از افغانستان دفاع کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۴ اپریل سال ۲۰۲۱ اعلان کرد که قوای امریکایی را از افغانستان تا یازدهم ماه سپتمبر همین سال بیرون می‌کشد، اما همه عساکر امریکایی تا تاریخ ۳۱ ماه اگست سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند.

ایالات متحده در زمان خروج از افغانستان زمینه تخلیه ۱۲۵ هزار تن از افغان‌ها را مهیا کرد٬ اما این روند با یک رویداد خونین نیز به همراه بود که در نتیجه یک حمله انتحاری در میدان هوایی کابل٬ بیشتر از صد تن از افغان‌ها و سیزده سرباز امریکایی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG