لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

سخنگوی وزارت خارجه ایران: به توافقاتی در موضوع «حقابه» با طالبان دست یافته ایم


تصویر آرشیف: دریای هلمند
تصویر آرشیف: دریای هلمند

پس از تنش‌ها میان حکومت طالبان و حکومت ایران در پیوند به موضوع حقابۀ دریای هیرمند (هلمند)، حالا وزارت خارجۀ ایران می‌گوید، در مذاکرات با طالبان در این باره به توافقات ابتدایی دست یافته است.

ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به تازگی در یک نشست خبری در ایران در این مورد گفت :

"باز هم گفتگوهای جدی و نزدیک با مقامات سرپرست دولت افغانستان در ارتباط به این موضوع داشتیم، در این زمینه توافقاتی هم به گونۀ مبده‌ای وجود دارد وطبیعی است که ما انتظار داریم تا مقامات افغانستان در این رابطه مسئولانه عمل بکنند، همان گونه که بارها اعلام کرده اند."

اما او جزئیات بیشتر این توافقات انجام شده میان دو طرف را علنی نکرد.

آقای کنعانی افزود که به دستور رئیس جمهور آن کشور تمام وزارت خانه‌ها به شمول وزارت نیرو٬ روی مسأله حقابۀ دریای هیرمند با جدیت کار می‌کنند و این موضوع یکی از اولویت‌هایشان است.

ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

پیش از این داکترمحمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور ایران درصحبت با شبکۀ خبری شفقنا گفته بود که وزارت خارجه و وزارت نیروی ایران در موضوع حقابۀ هیرمند به نتایج مثبتی رسیدند و مذاکرات با طرف مقابل نتیجه داده است.

توافقنامه آب هلمند در سال ۱۳۵۱ میان صدراعظم های افغانستان و ایران امضا شده بود

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ آنان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در پیوند به اظهارات تازۀ سخنگوی وزارت خارجۀ ایران پاسخ ندادند.

اما پیش از این مطیع‌الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان به رسانه‌ها گفته که حقابۀ ایران تأمین شده است.

وی گفته بود که مطابق به معاهدۀ سال ۱۳۵۱ آنان حقابه ایران را از دریای هلمند ادا کرده و در آینده هم به اساس همین توافقنامه متعهد به دادن حقابه هستند.

حکومت طالبان میگوید که خشکسالی های پی در پی سطح آب دریای هلمند را کاهش داده و مناطق اطراف این دریا با مشکلات کم آبی رو به روست
حکومت طالبان میگوید که خشکسالی های پی در پی سطح آب دریای هلمند را کاهش داده و مناطق اطراف این دریا با مشکلات کم آبی رو به روست

حکومت طالبان پیش از این هم گفته که به معاهده ۱۳۵۱ پایبند است، اما به دلیل خشک‌سالی سطح آب دریای هلمند کاهش یافته است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان اخیراً در کابل گفت، تهران نباید مسئله حقابه را سیاسی کند.

مقامات ایرانی مدعی هستند که بر اساس معاهدۀ سال ۱۳۵۱، افغانستان باید سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به ایران بدهد. اما در این معاهده این مقدار آب در سال‌های معمولی و آبی ذکر شده و گفته شده که در شرایط دیگر به سطح آب بستگی دارد.

موضوع آب دریای هلمند، سال هاست که سبب تنش بین حکومت‌های حاکم در ایران و افغانستان بوده است.

در توافقنامه‌ای افغانستان و ایران، حق آبه ایران در یک سال عادی ۸۲۰ میلیون متر مکعب گفته شده است.

معاهده دریای هیرمند درماه حوت سال ۱۳۵۱ یا سال ۱۹۷۳ میلادی میان موسی شفیق، صدراعظم و افغانستان و امیرعباس هویدا، صدراعظم ایران امضا شده است.

XS
SM
MD
LG