لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

شکایت از طالبان در ننگرهار؛ کارمندان رادیو تلویزیون همیشه بهار تهدید و لت و کوب شدند


تصویر آرشیف: یکی از استدیو های تهیه برنامه های تلویزیونی در افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از استدیو های تهیه برنامه های تلویزیونی در افغانستان

مسئولان «رادیو و تلویزیون همیشه بهار » در ننگرهار ادعا می‌کنند که طالبان ساعت ۲ پس از ظهر روز دوشنبه به زور وارد دفاتر این تلویزیون شده و نگهبان این رسانه را مورد ضرب و شتم قرار داده و با کارمندان بد رفتاری کرده اند.

اتل خان ستانکزی، رئیس «رادیو و تلویزیون همیشه بهار» می‌گوید که پس از سقوط جمهوری پیشین، این دومین بار است که او و کارکنانش توسط طالبان تهدید و زندانی می‌شوند.

آقای استانکزی به رادیو آزادی گفت:

"دیروز به دفتر ما آمدند، به لت و کوب و دشنام کارمندان ما شروع کردند. به خبرنگاران زن که نشسته بودند، خیلی بد گفتند که لباس شما مناسب نیست، بعد افراد امر به معروف آمدند، بعد امنیت ملی آمدند و تحقیق کردند که چرا ورکشاپ را در اینجا راه اندازی کرده اید."

او می‌گوید که طالبان با زور وارد دفترشان شده، کارمندان آنها را لت و کوب کردند و دشنام دادند و بعداً برایشان گفتند که با رسانه‌ها صحبت نکنید:

"حالا هم از اطلاعات و فرهنگ و از امنیت ملی تماس گرفتند که چرا این موضوع را با خبرنگاران در میان گذاشتید؟ چرا گفتید ما لت خوردیم؟ باید بگویید که این موضع حقوقی است و ما نمی‌خواهیم در بارۀ آن چیزی بگوییم."

اتل ستانکزی رئیس رادیو تلویزیون همیشه بهار در ننگرهار
اتل ستانکزی رئیس رادیو تلویزیون همیشه بهار در ننگرهار

آقای ستانکزی گفت که او ۱۲ سال پیش نشرات رادیو را و ۵ سال پیش نشرات تلویزیون و کارگاه‌های خبرنگاری را با بودجۀ شخصی‌اش آغاز کرد.

نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) به روز سه‌شنبه در اعلامیه‌ای گفته است که هجوم افراد طالبان به رادیو و تلویزیون همیشه بهار٬ آزادی بیان را تحت فشار قرار می‌دهد.

ظریف کریمی رئیس نی به رادیو آزادی گفت:

"رفتار غیراصولی با مسئولان و کارمندان رادیو و تلویزیون همیشه بهار داشته اند و محدودیت‌هایی را برای برنامه‌های آموزشی ایجاد کرده اند. ما از نیروهای امنیتی ننگرهار می‌خواهیم در مورد آن توضیح دهند. این گونه رفتارها فشار بر رسانه‌ها است و به آزادی بیان آسیب می‌رساند."

در بارۀ موضوع هجوم طالبان به رادیو و تلویزیون همیشه بهار و تهدید و لت و کوب کارمندان این رادیو از عبدالواحد ریان، رئیس مطبوعات و نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان پرسیدیم، اما او از صحبت در این باره خودداری کرد.

این درحالیست که پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر ورود نیروهای طالبان به دفاتر برخی رسانه‌ها و بدرفتاری با کارمندان این رسانه‌ها منتشر شده بود.

طالبان در گذشته نیز به برخورد خشونت آمیز با رسانه ها و خبرنگاران متهم شده اند
طالبان در گذشته نیز به برخورد خشونت آمیز با رسانه ها و خبرنگاران متهم شده اند

همچنان تعدادی از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها از سوی طالبان دستگیر و زندانی شده اند که برخی از آنها دوباره آزاد شده اند و برخی دیگر هنوز هم در زندان هستند.

سخنگویان حکومت طالبان اما بارها ادعا کرده اند که این خبرنگاران به اتهام غیر از فعالیت خبرنگاری بازداشت شده اند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان ( نی) ، سه خبرنگار به نام های مرتضی بهبودی، خلیل بنا و نصرت مهدی همچنان در بازداشت طالبان بسر می‌برند و تلاش ها برای آزادی آنها ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG