لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

خانواده عرفان الله بیدار خبرنگار رادیو صفا در ننگرهار: هیچ سرنخی از او پیدا نکردیم


عرفان الله بیدار خبرنگار رادیو صفا که روز چهارشنبه گذشته 12 جولای افراد مسلح ناشناس او را از شهر جلال آباد با خود بردند.
عرفان الله بیدار خبرنگار رادیو صفا که روز چهارشنبه گذشته 12 جولای افراد مسلح ناشناس او را از شهر جلال آباد با خود بردند.

"حتی یک روز هم نشده که مادرش گریه نکرده باشد، می‌گوید که تنها یک بار با من صحبت کند، اما آنها هیچ گونه تماسی با ما نگرفته اند."

یکی از اعضای خانوادۀ عرفان الله بیدار، خبرنگار رادیو صفا در ننگرهار که نمی‌خواهد نامش در این گزارش منتشر شود می‌گوید که افراد ناشناس چهارشنبۀ گذشته عرفان‌الله را از نزدیکی مسجد عیدگاه واقع در شهر جلال آباد در یک موتر هایلکس سفید با خود بردند.

وی افزود، افراد مسلح قبل از سوار کردن او در موتر، کیسۀ سیاهی را به صورت وی انداختند.

این عضو خانواده بیدار به رادیو آزادی گفت که یک هفته است برای یافتن او به هر دری می‌زنند، اما پیدایش نکرده اند.

او می‌افزاید که عرفان‌الله با کسی دشمنی شخصی نداشته است:
"در کابل به هرجایی رفتیم، در تمام جای‌ها عریضه دادیم، به امنیت، به فرماندهی، به ولایت، تا امروز هیچ اطلاعاتی با ما در میان گذاشته نشده است، بیدار کجاست؟"

عرفان الله بیدار ازدواج کرده و سه پسر و یک دختر دارد که به گفتۀ بستگانش، مادر او بیماری قلبی دارد.

اسماعیل حضرتی، مدیر رادیو صفا به رادیو آزادی گفت که عرفان‌الله بیدار از سال ۱۳۸۹ تاکنون در زمینه‌های مختلف با آنها همکاری داشته است.

او می‌گوید، از روزی که بیدار ناپدید شده، موضوع ناپدید شدن او را با تمام مراجع در میان گذاشته، اما تا به حال از محل بیدار اطلاعی دریافت نکرده اند:
"چه سازمان حمایت از خبرنگاران، چه دفتر نی، چه سایر نهادهای مرتبط، موضوع را با همۀ آنها در میان گذاشته ایم، اما هنوز پاسخی به ما داده نشده است. نهادهای امنیتی به خانوادۀ او گفتند به نام بیدار کسی را بازداشت نکرده اند."

نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) به روز چهارشنبه در خبرنامه‌ای از نهادهای امنیتی حکومت طالبان در ننگرهار خواسته تا از سرنوشت عرفان الله بیدار، خبرنگار رادیو صفا به مردم اطلاع بدهد.

ظریف کریمی، مسئول این نهاد به رادیو آزادی گفت:
"متاسفانه ما هنوز از وضعیت آقای بیدار اطلاعی نداریم. مقامات امنیتی ننگرهار این موضوع را تکذیب می‌کنند، اما خانواده و همکاران بیدار آن را تأیید می‌کنند. ما از مقامات امنیتی جلال‌آباد می‌خواهیم که موضوع ناپدید شدن بیدار را بررسی و اطلاعات را با رسانه‌ها شریک کنند."

در اعلامیۀ نی آمده است که به آنها اطلاع رسیده که عرفان الله بیدار چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در منطقه مسجد عیدگاه شهر جلال آباد توسط افراد مسلح بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

رادیو آزادی تلاش کرد تا از حکومت طالبان در مورد ناپدید شدن عرفان الله بیدار بپرسد، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی این حکومت و حافظ مولوی عبدالبصیر زابلی، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت ننگرهار به سوالات پاسخ ندادند.

نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان "نی" افزوده که این اولین بار نیست که خبرنگاران در افغانستان ناپدید می‌شوند و در دو سال گذشته شاهد ناپدید شدن خبرنگاران بوده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG