لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

نشریه دیپلومات: چین استراتیژی بزرگی را در افغانستان دنبال می کند


بیرق طالبان و بیرق کشور چین
بیرق طالبان و بیرق کشور چین

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلمات در تازه ترین شماره خود مقاله ای را تحت عنوان "استراتیژی بزرگ چین در افغانستان" منتشر کرده است.

دیپلومات می نویسد که نقش فعال چین در افغانستان، ریشه در موقعیت استراتیژیک جغرافیایی افغانستان دارد زیرا این کشور در چهار راه آسیای مرکزی و جنوبی، همراه با منابع طبیعی فراوان، موقعیت دارد.

در مقاله می خوانیم که استراتیژی بزرگ چین روی چندین هدف،مشمول حفظ منافع اقتصادی، گسترش نفوذ بین المللی و تضمین ثبات در امتداد مرزهایش متمرکز می باشد.

ساحر لیاقت و ابوهریره عباسی نویسنده ها این مقاله دپیلومات استدلال می کنند که نسبت منازعات مستمر منطقه ای، افغانستان باثبات برای چین این فرصت را فراهم می کند تا به اهداف استراتژیک خود در این کشور، دست یابد.

چین در این اواخر، علاقه خود را برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان افزایش داده است.

شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان ماه گذشته گفت که شرکتی به نام اف-چین که قرارداد استخراج حوزه نفتی آمو را در ماه جنوری امسال امضأ کرد، در سال اول که مدت آزمایشی است، در این حوزه ۱۴۸ میلیون دالر سرمایه گذاری می کند.

براساس این قرارداد، منطقۀ که از آن نفت استخراج میشود در ولایات جوزجان، فاریاب و سرپل به مساحت حدود ۴۵۰۰ کیلومتر مربع موقعیت دارد.

در بخشی از مقاله دیپلومات آمده که خروج ایالات متحده امریکا از افغانستان پس از دو دهه و تسلط مجدد طالبان براین کشور باعث شد تا افغانستان در مقطع حساسی قرار گیرد.

به گفته نویسنده های این مقاله، آینده افغانستان نامشخص است و چشم انداز تداوم بی ثباتی نگرانی های قابل ملاحظه را برای چین نیز ایجاد کرده است.

همچنان برای حکومت طالبان که از سوی هیچ کشوری در جهان به شمول چین به رسمیت شناخته نشده و با تحریم های سیاسی و اقتصادی جامعه جهانی مواجه است، خروج از وضعیت کنونی بسیار مهم است.

اندیپندنت

  • روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت در مقاله ای به وضعیت پناهجویان افغان در بریتانیا پرداخته است.

به نوشتۀ روزنامه٬ شماری از این پناهجویان افغان در حال حاضر از اقامتگاه های موقت خود از هوتل ها اخراج شده و بی خانمان شده اند.

روزنامه اندیپندینت به نقل از یک نماینده مجلس بریتانیا، نوشته که گفته است، "اخراج پناهجویان یک اتفاق "شرم آور است"

به گزارش اندیپندنت، این خانواده‌های افغان که بسیاری از آنها با نهادهای دولتی و نیرو های بریتانیایی در افغانستان کار کرده بودند، پس از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان به بریتانیا، منتقل شدند.

این روزنامه می افزاید که به همۀ این ۸۰۰۰ افغان که به طور موقت در هوتل ها اقامت داشتند، اطلاع داده شده است که تا پایان ماه می از این هوتل ها خارج شوند.

برخی از اداره ها به روزنامه اندپندینت گفته اند که ۲۰ درصد از افغان های اخراج شده خود را به مقامات محلی به عنوان بی خانمان معرفی کرده اند.

عده ای دیگر، در گفتگو با رادیو آزادی این موضوع را مشکلی بزرگ خوانده اند، زیرا اکثر آنها شغل ندارند، نمی توانند مخارج خود را در آنجا تامین کنند و برای کودکان شان دشوار است که با مکاتب جدید آشنایی پیدا کنند.

دان جارویس، نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا که در افغانستان نیز کار کرده ، این را شرم آور خواند که این خانواده ها در حال بی خانمان شدن هستند.

او گفت که اخراج پناهجویان از هوتل ها کار معقولی است، اما عجله حکومت در این کار، موثر نیست .

XS
SM
MD
LG