لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

مستند سازی موارد نقض حقوق بشر در افغانستان؛ رواداری: در شش ماه ۲۸۳ نفر کشته شده اند


تعدادی از افراد طالبان در یکی از جاده های کابل
تعدادی از افراد طالبان در یکی از جاده های کابل

نهاد مدافع حقوق بشر موسوم به « رواداری » روز شنبه با نشر گزارشی ادعا کرده که در شش ماه اول سال جاری میلادی رویدادهای متعدد نقض حقوق بشر در سراسر افغانستان رخ داده است.

به ادعا این نهاد، در این مدت ۲۸۳ نفر به گونۀ هدفمند، مرموز و فرا قضایی توسط طالبان و افراد ناشناس کشته و ۵۹ تن دیگردر رویدادهای مشابه زخمی شده اند.

بنا بر این گزارش، عمدتاً کارمندان حکومت پیشین، فعالان حقوق بشر، مخالفان و منتقدان طالبان و دیگر افراد غیرنظامی به شمول مردان، زنان و کودکان از قربانیان اصلی این رویدادها بوده اند.

حکومت طالبان در مورد این ادعا ها تا کنون واکنش نشان نداده اما پیش از این موارد از این دست را رد کرده است.

در گزارش رواداری همچنان ادعا شده که افراد بازداشت شده در زندان‌های طالبان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

این نهاد گفته، در جریان شش ماه توانسته حد اقل ۱۰ مورد شکنجۀ شدید غیرنظامیان زندانی را که منجر به جان باختن شده، مستند کند.

طالبان به نقض گسترده حقوق زنان و دختران در افغاستان متهم هستند
طالبان به نقض گسترده حقوق زنان و دختران در افغاستان متهم هستند

در گزارش این نهاد حقوق بشری « رواداری» ادعا شده که این غیرنظامیان به اتهام‌های مختلف بازداشت شده بودند و در زندان‌های طالبان بسر می‌برند.

در همین حال عظیم عظیمی، فعال حقوق بشر که ۷ ماه قید را در زندان حکومت طالبان تجربه کرده، در صحبت با رادیو آزادی ادعا می‌کند که افراد در زندان‌های طالبان به گونۀ بی‌رحمانه شکنجه می‌شوند:

"اینها چیزهایی اند که تجربه کردم و به چشم خود دیدم،"طالبان"زندانیان را با برق شکنجه می‌کردند، آنها را آب می‌دادند یعنی شکم‌شان را از آب پر می‌کردند و نفس‌شان را قید می‌ساختند، در زمستان آنها را آب سرد می‌انداختند و آنها را به این شکل مجبور می‌ساختند که جرمی را که طالبان می‌خواستند همان جرم را قبول کنند."

در ادامۀ گزارش نهاد« رواداری» آمده که در شش ماه اول سال جاری حد اقل ۶۹ زن و مرد در ۱۳ ولایت در محضرعام شلاق زده شده اند و حکم سنگسار دو تن در بامیان صادر شده است.

این نهاد گفته که همه این موارد و بازداشت‌های خودسرانه، شلاق زدن به محض گرفتاری، ناپدیدکردن اجباری و سرکوب تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز نشان دهندۀ وضعیت بحرانی حقوق بشر در افغانستان است و به گفتۀ این نهاد، طالبان در برابر آنچه انجام می‌دهند پاسخگو نیستند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در بارۀ ادعاهای این گزارش پاسخ نداد، اما اخیراً امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان مدعی شده بود که حقوق بشر اکنون بهتر از هر زمان دیگری در افغانستان تأمین شده است.

سازمان رواداری یک نهاد حقوق بشری است که در بیرون از افغانستان فعالیت می‌کند و به گفتۀ مسئولانش، با همکاری همکاران داخلی‌شان، موارد نقض حقوق بشر در افغانستان را مستندسازی می‌کنند.

این درحالیست که نهاد پروژۀ داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه (ACLED) و دیدبان صلح افغانستان یک روز پیش از این با نشر گزارشی ادعا کرده بودند که طالبان پس از حاکمیت دوباره‌شان تا ۳۰ جون ۲۰۲۳ ، بیش از ۱۰۰۰ مورد خشونت هدفمند را علیه غیرنظامیان در افغانستان انجام داده اند.

XS
SM
MD
LG