لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

 نشریه میرر: رفتار طالبان با زنان و دختران افغان٬جنایت علیه بشریت است


تصویر آرشیف: زنان در کابل
تصویر آرشیف: زنان در کابل

نشریه میرر

  • این نشریه مقاله یی را به نشر رسانده که در آن از گوردن براون نماینده سازمان ملل متحد در امور معارف که با بی بی سی مصاحبه کرده بود٬ نقل شده که گفته است «رفتار طالبان با زنان و دختران افغان٬جنایت علیه بشریت است».

در مقاله به نقل از گوردن برون صدراعظم پیشین بریتاینا گفته شده که او از محکمه بین المللی هاگ خواسته که با نزدیک شدن به دو سالگی حاکمیت دوبارۀ طالبان، این موضوع را بررسی و پیگرد قانونی کند.

گوردن براون گفت که رهبران طالبان در افغانستان بدترین موارد نقض حقوق بشر را در سطح جهان مرتکب میشوند. آقای براون به برنامه امروز رادیو بی بی سی گفت که فکر می کند شواهد کاملاً قاطع در این زمینه وجود دارد.

این نماینده سازمان ملل متحد در امور معارف می گوید که اقدامات طالبان "احتمالاً فجیع ترین و گسترده ترین نقض حقوق بشر است" که امروز در سراسر افغانستان رخ می دهد و به طور سیستماتیک بر میلیون ها دختر و زن در اینکشور تحمیل می شود.

اما طالبان به رادیو آزادی گفته اند که حکومت آنها مخالف آموزش دختران و تحصیل زنان نیست و در حال حاضر آنان سرگرم ایجاد وضعیتی اند تا زمینه برای از سرگیری دو باره مکاتب و پوهنتون ها برای دختران و زنان افغان فراهم شود، اما هیچگونه اظهاراتی در بارۀ چگونه گی پیشرفت در این زمینه و این که چه زمانی دختران به مکاتب و پوهنتونها بر خواهند گشت نداشته است.

انتقاد های زیادی وجود دارد که طالبان چرا در جریان همین دو سال حاکمیت شان نتوانسته اند شرایط مورد نظر خود را برای آموزش دختران و زنان فراهم کنند؟

کمیتۀ بین المللی نجات

  • کمیتۀ بین المللی نجات به روز پنجشنبه مقاله را زیر این عنوان «یک جمعیت بزرگی در افغانستان به فقر کشانیده شده» به نشر رسانده است.

در مقاله می خوانیم که پنج دلیل وجود دارد که افغانستان در میان ۳ کشور دارای وضعیت وخیم بشری در فهرست اضطراری کمیته بین المللی نجات، باقی بماند.

نویسند در ادامه مقاله می گوید که افغانستان در فهرست کشور های تحت نظارت از نگاه بحران بشری در ردیف دوم جا دارد – البته نه به دلیل اینکه وضعیت در افغانستان بهبود یافته بلکه به دلیل شدت بحران بشری در شرق افریقا.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا که روز چهارشنبه به نشر رسیده ۲۹.۲ میلیون افغان در حال حاضر نیاز فوری به کمک دارند که نشان دهنده افزایش نزدیک به ۶۰ درصدی نیازمندی مردم نسبت به سال قبل است.

در ادامۀ مقاله نشر شده در ویبسایت کمیته بین المللی نجات آمده که در افعانستان چندین دهه درگیری همراه باتغییرات اقلیمی، نه تنها زیرساخت ها را از بین برده، بلکه میلیون ها نفر را مجبور به ترک خانه های شان کرده است.

کمیته بین المللی نجات به اعلامیه های طالبان در ماه دسیمبر سال ۲۰۲۲میلادی اشاره کرده که زنان را از رفتن به پوهنتون ها و کار در سازمان های غیر دولتی مانند کمیته بین المللی نجات٬ منع کردند.

تصمیم اخیر طالبان٬ کمیته بین المللی نجات ( IRC) و سایر سازمان های غیر دولتی را مجبور به تعلیق خدمات در افغانستان کرد. زیرا به گفته این کمیته آنها بدون کارکنان زن خدمات ارائه کرده نمی توانند.

XS
SM
MD
LG