لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

بحران و نقض حقوق بشر در افغانستان؛ سازمان دیده‌بان حقوق بشر٬ طالبان را مقصر میداند


تصویر آرشیف: صحنه یی از خشونت طالبان در برابر زنان معترض در کابل
تصویر آرشیف: صحنه یی از خشونت طالبان در برابر زنان معترض در کابل

در آستانه دوساله‌گی حکومت طالبان، دیدبان حقوق بشر می‌گوید رهبری طالبان باید بداند که مسئول تشدید بحران بشری و حقوق بشری در افغانستان است.

این درحالی‌ست که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان به تازه‌گی گفته در حال حاضر هیچ‌کسی نمی‌تواند در افغانستان از حقوق بشر خلاف‌ورزی کند و حقوق بشر بهتر از هر زمان دیگر در این کشور رعایت می‌شود.

فرشته عباسی پژوهشگر بخش افغانستان در دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، درحالی‌که در دو سال گذشته مردم افغانستان بدترین بحران بشری را تجربه می‌کنند اولویت طالبان این است که هر روز محدودیت‌های بیشتر بر حقوق زنان در افغانستان وضع کنند.

به‌گفته او نیاز است تا جامعه جهانی طالبان را بخاطر تمامی نقض‌های حقوق بشری که در افغانستان اتفاق می‌افتد، مورد فشار قرار دهد:

"ما از جامعه جهانی می‌خواهیم طالبان را بخاطر تمامی نقض‌های حقوق بشری که در افغانستان اتفاق می‌افتد مورد فشار قرار دهد و در چنین وضعیت برای این‌که مردم افغانستان حقوق اولیه خود را داشته باشند و زنان افغانستان حق کار، تحصیل و حق گشت‌وگذار آزادنه را داشته باشند با صدای زنان افغانستان بیاستند و زنان افغانستان را حمایت کنند."

فرشته عباسی پژوهشگر بخش افغانستان در دیدبان حقوق بشر
فرشته عباسی پژوهشگر بخش افغانستان در دیدبان حقوق بشر

همزمان دیدبان حقوق بشر روز پنجشنبه با نشر گزارشی در همین مورد گفته در کنار دهه‌ها جنگ، مشکلات اقلیمی و بی‌کاری گسترده، محدودیت‌های شدید طالبان بر حقوق زنان و دختران در دو سال گذشته از دلایل اصلی کمبود و عدم دسترسی مردم به مواد غذایی در افغانستان به شمار می‌رود.

دیدبان حقوق بشر در ادامه گفته که کشورهای کمک کننده باید راه‌هایی برای کاهش بحران بشردوستانه جاری بدون تقویت سیاست‌های سرکوب‌گرایانۀ طالبان علیه زنان، بیابند.

این سازمان همچنان گفته نیروهای امنیتی طالبان، افسران سابق امنیتی، اعضا یا حامیان گروه‌های مقاومت مسلحانه را بازداشت، شکنجه و اعدام‌های خودسرانه انجام داده اند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر به موضوع پناهجویان افغان نیز پرداخته شده و آمده، هزاران افغان که از کشور فرار کرده در کشورهای سوم در شرایط دشوار باقی مانده اند.

به نقل از این گزارش، محدودیت‌های شدید طالبان پس از تسلط طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر رسانه‌های محلی و مسدود کردن نشرات رسانه‌های بین‌المللی دسترسی به اطلاعات در افغانستان را با مشکل مواجه کرده است.

طالبان پس از تسلط به قدرت دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را بسته اند و به دختران و زنان اجازه ندادند به پوهنتون ها بروند
طالبان پس از تسلط به قدرت دروازه های مکاتب ثانوی و لیسه دختران را بسته اند و به دختران و زنان اجازه ندادند به پوهنتون ها بروند

دراین حال رودابه فروتن فعال حقوق بشر می‌گوید در دو سال گذشته گزارش‌های از نقض حقوق بشر در افغانستان نشر شده و برای تحت فشار دادن طالبان درخواست‌های صورت گرفته، اما عملاً چنین کاری صورت نگرفته است.

او در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"قطع شدن بسته‌های مالی، بستن راه‌های مذاکراتی و گفتگوهای دیپلوماتیک می‌تواند آن‌ها {طالبان} را به انزوا بکشاند و می‌تواند راهی باشد برای تحت فشار قرار دادن آن‌ها برای این در برابر قوانین بین‌المللی سرخم کنند و دست از خشونت‌های روزافزون‌شان بردارند."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به سؤالات رادیو آزادی پاسخ نداد، اما حکومت طالبان پیش از این همواره گفته که حقوق زنان در افغانستان در چهارچوب شریعت اسلام تأمین است و بدون آن‌که در جهت‌گیری موضع‌شان در قبال حقوق زنان تغییر بیاورد گفته که این موضوع داخلی افغانستان است و فشارها در این بخش نتیجه ندارد.

این درحالی‌ست که در نزدیک به دو سال گذشته پس از تسلط طالبان در افغانستان دختران بالاتر از صنف شش اجازه رفتن به مکتب و پوهنتون را ندارد، زنان از کار در بسیاری اداره‌های دولتی، تمامی اداره‌های غیر دولتی و آرایشگاه‌های زنانه منع شده‌اند.

حکومت طالبان سفر زنان در مسیرهای طولانی بدون محرم شرعی را منع قرار داده و رفتن آنان به تفریحگاه‌ها، حمام‌های زنانه و ورزشگاه‌ها ممنوع است.

XS
SM
MD
LG