لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۰

کاظمی قُمی: یک هیئت تخنیکی از دستگاه های سنجش آب هلمند دیدار کرده است


تصویر آرشیف: دریای هلمند در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: دریای هلمند در جنوب افغانستان

حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژۀ ایران برای افغانستان و سرپرست سفارت این کشور در کابل خبر داده است که برای نخستین بار هیئتی از دستگاه سنجش سطح آب دهراود در هلمند دیدار کرده‌ است.

دستگاه دهراود بالاتر از بند کجکی نصب شده است و اندازهٔ سطح ریزش آب به دریای هلمند را مشخص می‌کند.

حسن کاظمی قمی، روز شنبه در گفتگو با یک رسانهٔ ایرانی به نام "آخرین خبر" گفته است:

"به اساس توافقنامه، ایران می‌تواند بگوید که ما قناعت نداریم و ما باید برویم و برای مشخص کردن سطح آب دستگاه دهراود را ببینیم، ما با طالبان توافق کردیم و این کار صورت گرفت، اکنون که من با شما صحبت می‌کنم، هیئت تخنیکی ما در کابل است."

حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژۀ ایران برای افغانستان
حسن کاظمی قمی، نمایندهٔ ویژۀ ایران برای افغانستان

اما حکومت طالبان در واکنش به این موضوع گفته که هیچ هیئتی ایرانی از بندهای آب کجکی و کمال‌خان دیدن نکرده و بر اساس معادۀ ۱۳۵۱ هیئت ایرانی تنها تحت شرایط و میکانیزم‌های ویژه می‌تواند از دستگاه "دهراود" دیدن کند.

مطیع‌الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان این موضوع را در گفتگو با تلویزیون آریانا نیوز مطرح کرده، اما مشخص نساخته که هیئت ایرانی از دستگاه دهراود دیدن کرده است یا نه؟

قمی همچنان گفته است، این هیئت به زودی گزارش‌اش را با آن‌ها ارائه خواهد کرد و دیده خواهد شد که برداشت متخصصان آن‌ها چیست.

مقام‌های حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند، اما نزدیک به سه هفته پیش کاظمی قمی به رسانه‌های ایران گفته بود که مقام‌های طالبان با اعزام این هیئت موافقت کرده اند.

سرپرست سفارت ایران در کابل تأیید می‌کند که این نخستین بار است که هیئت آن‌ها از این دستگاه اجازهٔ دیدار را دریافت کرده است.

افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ یک توافقنامه را در مورد آب دریای هلمند امضا کرده‌اند که به اساس آن، هرسال ۷۲۰ متر مکعب آب دریای هلمند به ایران داده می‌شود.

مقام‌های نظام جمهوری پیشین افغانستان گفته‌ بودند، نه تنها این که حقابۀ ایران هر ساله داده می‌شود، بلکه این کشور پیش از ساخت بند کمال خان بیشتر از حقابه‌اش آب دریافت می‌کرد.

دریا هلمند ٬ بند کجکی
دریا هلمند ٬ بند کجکی

حکومت طالبان درحالی به مقام‌های ایرانی اجازهٔ دیدار از دستگاه تشخیص سطح آب دریای هلمند را داده‌اند که پیش از این مقام‌های ایرانی بارها ادعا کرده بودند که برای آن‌ها به اساس معادۀ ۱۳۵۱ آب داده نمی‌شود.

تا جایی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران طالبان را تهدید کر که حرف‌های او را جدی بگیرند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پاسخ به او گفت، سطح آب دریای هلمند کاهش یافته و در بند کمال خان هیچ آب وجود ندارد که به ایران برسد.

این درحالیست که گروه نجات بین‌المللی، افغانستان را سومین کشور آسیب پذیر از اثر تغییرات اقلیمی خوانده و گفته که سه سال خشک‌سالی پی‌هم این کشور را خیلی متضرر کرده است.

XS
SM
MD
LG