لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

مایکل مک‌کال به قطع کمک های امریکا به افغانستان هشدار داد


 مایکل مک کال رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
مایکل مک کال رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا و عضو حزب جمهوریخواه می‌گوید، او آماده است تا کمک مالی به افغانستان را تا زمانی که اطمینان حاصل شود، متوقف کند.

مایکل مک کال روز یک‌شنبه در گفتگو با تلویزیون فاکس نیوز گفت، طالبان زنان را سرکوب می‌کنند و اجازۀ تحصیل و کار را به آنان نمی‌دهند.

او افزود، بخاطری که بودجۀ کمک‌های بشردوستانۀ امریکا به افغانستان از پول مالیه‌دهندگان تأمین می‌شود، باید اطمینان حاصل شود که طالبان از این کمک‌ها مستفید نمی‌شوند:

"ما نیاز به اطمینان داریم که این پول به دست درست خواهد رسید و به زنان در افغانستان کمک خواهد کرد. اگر طالبان نمی‌توانند ما را در این مورد اطمینان دهند، من فکر می‌کنم ما باید آماده باشیم که این بودجه را به عنوان یک چوب قطع کنیم نه اینکه فقط مثل یک زردک به آنها بدهیم."

کمک های ایالات متحده از طریق سازمان ملل متحد به مردم افغانستان توزیع میشود
کمک های ایالات متحده از طریق سازمان ملل متحد به مردم افغانستان توزیع میشود

پیش از این حکومت طالبان گزارش‌هایی مبنی بر مستفید شدن طالبان از کمک‌های بشردوستانۀ جامعه جهانی را رد کرده است.

حدود چهار روز قبل وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفت، فضای مناسبی برای توزیع شفاف و مستقل کمک‌های جهانی ایجاد کرده اند.

رئیس کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا چند روز قبل هم گفته بود که پول مالیه دهندگان امریکا در جیب یک گروه تروریستی ریخته می‌شود.

آقای مک کال این سخنان را در واکنش به گزارش اخیر دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) بیان کرد که در آن آمده بود، واشنگتن با وجود دخالت طالبان در کمک‌های بشردوستانه، در دوسال گذشته تقریبا ۲.۳ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی
طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی

در همین حال طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، خطر قطع کمک‌های مالی امریکا به افغانستان وجود دارد.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت، در حقیقت این یک جنگ میان حزب جمهوریخواه و دیموکرات است و مسألۀ افغانستان موضوع مهمی برای انتخابات آیندۀ امریکا به شمار می‌رود:

"مک کال خوب حرف طالبان را قبول نمی‌کند، بلکه اعضای حکومت خود یا همین حکومت بایدن را احضار می‌کند و از آنها می‌پرسد که صد درصد بگویند که این پول به دست طالبان نمی‌رسد، اما این بسیار کار مشکل است، پس خطر قطع شدن کمک‌ها وجود دارد، اما دیده شود که بین این دو حزب چه نوع گفت‌وگو صورت می‌گیرد."

هشدار از کمک‌های مالی امریکا در حالی وجود دارد که بر اساس آماری که سازمان ملل متحد منتشر کرده، در حال حاضر شمار نیازمندان در افغانستان به بیش از ۲۹.۲ میلیون تن رسیده است.

اخیراً برنامۀ جهانی غذا هشدار داد که اگر پیش از آغاز زمستان، کمک‌های فوری به نیازمندان در افغانستان نرسد، میلیون‌ها تن به شمول زنان و کودکان در این کشور گرسنه خواهند ماند.

XS
SM
MD
LG