لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

گروهی از زنان افغان در شهر اسلام آباد پاکستان گردهمایی اعتراضی را در تقبیح اعمال طالبان برگزار کردند


گردهمایی زنان افغان در اسلام آباد پاکستان
گردهمایی زنان افغان در اسلام آباد پاکستان

به سلسله اعتراض‌ها و دادخواهی‌های شماری از افغان‌ها در پیوند به دو سالگی حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان٬ شماری از پناهجویان افغان مقیم پاکستان تظاهراتی را در شهر اسلام‌آباد راه اندازی کردند.

در این تظاهرات که ده‌ها تن از زنان و مردان پناهجوی افغان حضور داشتند، از عملکرد طالبان در دو سال گذشته در برابر اقشار مختلف مردم افغانستان به شدت انتقاد کردند.

مونسه مبارز یکی از برگزار کننده‌گان این تظاهرات گفت معترضان خواهان وحدت و همبستگی مردم افغانستان و قیام ملی در برابر طالبان اند:

"معترضین پیام‌های واضح و مشخص به جهان داشتند، و نسبت به معامله میان جهان و طالبان تنفر شان را ابراز کردند، از حضور طالبان در جغرافیای افغانستان و ظلم و استبداد طالبان شکایت کردند."

معترضین همچنان در یک قطعنامه ۱۰ ماده‌ای خواست‌های شان را از مردم افغانستان و جهان به گونه واضح در برابر طالبان مطرح کردند.

مبدل شدن افغانستان به پناهگاه گروه‌های دهشت‌افگن، قرار گرفتن افغانستان به گفته آن‌ها بر اساس توافق‌نامه دوحه به دست طالبان، پاسخگو شدن طالبان در برابر رفتار زشت‌شان با اقشار مختلف جامعه و برخورد تعبیض‌آمیز آنان با زنان در افغانستان از انتقاد ها و موارد ذکر شده در این قطعنامه بوده است.

زنان در این گردهمایی قطعنامه یی را نیز صادر کرده و از جهان خواستند تا بر طالبان فشار وارد کند.
زنان در این گردهمایی قطعنامه یی را نیز صادر کرده و از جهان خواستند تا بر طالبان فشار وارد کند.

همچنان معترضان در این قطعنامه از سازمان ملل متحد، جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری خواستند تا طالبان را به رسمیت نشناخته و به‌گفته آن‌ها میلیون‌ها دالری که به طالبان می‌آید٬ باید قطع شود.

تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و همچنان مقام‌های امریکایی و حکومت طالبان همواره تأکید کرده اند که کمک‌های ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی برای امداد بشری به افغان‌های نیازمند است و به دست طالبان قرار نمی‌گیرند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان در پیوند به انتقاد معترضان از برخورد شان با مردم به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

پس از سقوط جمهوری مخلوع و حاکمیت دوباره طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ میلادی بیشتر افغان‌ها به دلایل مختلف کشور را ترک کرده و راهی دیار مهاجرت به کشورهای مختلف شدند.

فقر، بی‌کاری و طی مراحل پرونده‌های مهاجرت بیشتر خانواده‌های افغان که با نهادهای خارجی به ویژه امریکا کار کرده بودند در دو سال گذشته بخشی از عوامل مهاجرت افغان‌ها به کشورهای مختلف به ویژه ایران و پاکستان خوانده شده است.

قابل ذکر است که برعلاوه پناهجویان افغان در اسلام‌آباد پاکستان، پیش ازین نیز شماری از پناهجویان افغان در کشورهای مختلف دیگر به شمول جرمنی و کانادا دست به اعتراض زده و از حکومت‌داری و برخورد طالبان با مردم به شدت انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG