لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

نهاد های بین المللی: موارد نقض حقوق بشر در افغانستان نیاز به پاسخ موثر جهانی دارد


تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان تفنگ خود را در برابر یک زن در یکی از سرک های کابل نشانه گرفته است
تصویر آرشیف: یکی از افراد طالبان تفنگ خود را در برابر یک زن در یکی از سرک های کابل نشانه گرفته است

همگام با پانزدهم اگست که برابر است با دو ساله شدن حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، شماری از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری به مناسبت این روز حاکمیت دو ساله طالبان را در بخش نقض حقوق بشر در افغانستان متأثر کننده و ادامه آنرا نگران کننده می‌دانند.

سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت این روز با ۹ سازمان جهانی حقوق بشری دیگر با نشر اعلامیه‌ای مشترک فرمان‌های تندروانه طالبان را در بخش حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان قابل نگرانی دانسته و خواهان واکنش مؤثر جامعه جهانی در این بخش شده اند.

آن‌چه مقام‌های طالبان همواره رد کرده و گفته اند که آنان تمام حقوق زنان را در روشنی اصول اسلامی تأمین کرده اند.

این سازمان‌های حقوق بشری افزوده که در دو سال گذشته، طالبان سیاست‌های نادرست فزاینده‌ای را بر زنان، دختران، اقلیت‌های قومی و مذهبی اعمال کرده‌اند که به گفته این سازمان‌ها به گونه آشکار تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند.

طالبان به موارد زیادی از تخطی های حقوق بشری در افغانستان متهم هستند
طالبان به موارد زیادی از تخطی های حقوق بشری در افغانستان متهم هستند


در اعلامیه‌ی این ۱۰ سازمان حقوق بشری همچنان گفته شده، راهکارهای‌که زنان و دختران را از آموزش، کار، زندگی، دیگر فرصت‌ها به شول گشت‌وگذار آزاد و دسترسی به محلات عامه و خدمات منع می‌کند از سوی طالبان به گونه سیستماتیک تطبیق شده است.

چیزی‌که طالبان آنرا رد می‌کند و این‌گونه ادعاها را پروپاگند سازمان‌های مختلف عنوان می‌کنند.

در این اعلامیه به گزارش ماه جون سال روان ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان نیز اشاره شده که آقای بنت به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرده بود.

در آن گزارش آمده بود که طالبان با زنان برخورد نادرست می‌کند و ممکن دختران با آزار و اذیت جنسی روبه‌رو شوند.

در اعلامیه مشترک این ۱۰ سازمان حقوق بشری این هم گفته شده که طالبان زنانی را که در داخل کشور بر ضد راهکارهای آنان مظاهره می‌کند با خطرهای بزرگ روبه‌رو کرده اند، اما این زنان باز هم خاموش نمی‌نشینند.

در این اعلامیه سازمان‌های یاد شده ابراز نگرانی کرده اند که خشونت‌های فزیکی، بازداشت‌های خودسرانه، توقیف، شکنجه، توهین، لادرک کردن جبری و تهدید خانواده‌ها از مواردی هستند که حالا هم از سوی طالبان ادامه دارند.

اما طالبان این‌گونه ادعا ها را رد می‌کنند.

این نگرانی‌های سازمان عفو بین‌الملل و نه سازمان دیگر حقوق بشری در حالی مطرح می‌شود که شماری از فعالان زن دوره دو ساله حاکمیت طالبان را یک دوره مملو از جبر و ستم در برابر زنان می‌خوانند.

زنان همواره در داخل و بیرون از افغانستان در برابر محدودیت های وضع شده اعتراض کرده اند اما تاکنون این اعتراضات پاسخ مثبت دریافت نکرده است
زنان همواره در داخل و بیرون از افغانستان در برابر محدودیت های وضع شده اعتراض کرده اند اما تاکنون این اعتراضات پاسخ مثبت دریافت نکرده است

مریم احمدزی فعال حقوق زن می‌گوید، با روی کار آمدن طالبان زنان افغان دستآوردهای ۲۰ ساله‌شان را از دست دادند:

"به نظر من کسانی‌که در تمام جهان بدترین وضعیت را دارند، زنان افغان هستند، زندگی را که در حال حاضر زنان افغان دارند، به نظر من هیچ زنی در جهان این رقم زندگی ندارد."

سهیلا یوسفی فعال دیگر حقوق زنان افغان این وضعیت را دردآور می‌خواند و از جهان می‌خواهد که به وضعیت جاری افغانستان توجه جدی داشته باشد:

"جامعه جهانی باید در این بخش به‌گونه جدی اقدام کند، این‌که جهان در این دو سال خاموشی اختیار کرده و هیچ‌گونه گام عملی برنداشته است، خواست ما این است که آن‌ها باید وضعیت جاری افغانستان را یکبار دیگر به گونه جدی و همه‌جانبه بررسی کنند."

طالبان تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند، اما پیش از این در بخش حقوق بشری در افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران گفته بودند که مطابق به اصول اسلامی حقوق‌شان را تأمین کرده اند.

XS
SM
MD
LG