لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

اندریس: جای زنان را در بخش توزیع کمک های بشری در افغانستان هیچ کسی پُر کرده نمیتواند


تصویر آرشیف: یکی از زنان کارمند یک نهاد امداد رسان سازمان ملل در حال ثبت نام زنان برای دریافت کمک های بشری دیده میشود
تصویر آرشیف: یکی از زنان کارمند یک نهاد امداد رسان سازمان ملل در حال ثبت نام زنان برای دریافت کمک های بشری دیده میشود

در حالی‌که تلاش‌های نهادهای بین‌المللی و کشورهای مختلف در رابطه با تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان افغان در اداره‌های مربوط به سازمان ملل متحد هنوز نتیجه مثبتی در پی نداشته، دانیل اندریس هماهنگ‌کنندهٔ امور بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که کارکنان زن افغان آن‌ها به‌طور روزافزون از مشارکت در عملیات‌های امدادرسانی ممانعت می‌شوند.

آقای اندریس در اعلامیه‌ای که ناوقت روز پنج‌شنبه منتشر کرده می‌گوید که مشارکت زنان کمک‌رسان در عملیات کمک‌رسانی به زنان و مردان نیازمند افغان به گونهٔ یکسان ضروری است و برای رسیده‌گی برابر به تمامی افغان‌ها، باید به همکاران زن افغان‌شان که طوری‌که لازم است، اجازه شرکت داده شود.

در اعلامیه آمده است که "زنان نقش بسیار مهمی در کمک‌رسانی در سطح بین‌المللی دارند و اغلب کارکنان زن به‌عنوان تنها رابط زنده‌گی زنان و دختران کار می‌کنند، این نقش را هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند ایفا کند و نه هم تغییر کرده می‌تواند".

یکی از زنانی که کمک های غذایی را دریافت کرده است
یکی از زنانی که کمک های غذایی را دریافت کرده است

هماهنگ‌کنندهٔ امور بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که زنان کمک‌رسان افغان تعهد مستمری را در کمک‌رسانی به نیازمندان افغان نشان داده‌اند و در سال ۲۰۲۲ میلادی کمک‌‎ها به بیش از ۲۶ میلیون نفر در ۴۰۱ ولسوالی افغانستان رسیده است.

آقای اندریس در عین حال، نگرانی کرده که در حال حاضر کمبود کمک‌های مالی باعث شده که عملیات نجات به گونهٔ غیر منتظره متوقف شود و طرح کمک‌رسانی به ۱۳ میلیون نیازمند در آغاز سال روان به ۹ میلیون نفر در ماه مارچ و به ۴ میلیون نفر در ماه می کاهش بیابد.

به‌گفته او، علاوه بر این، بیش از ۲۶۰ مرکز صحی سیار بسته شده که به علت آن دسترسی ۲ میلیون افغان به خدمات اولیهٔ صحی محدود شده است.

در اعلامیه آمده که ممکن است فعالیت‌های دیگری نیز متأثر شده باشد، اما در صورت عدم دریافت حمایت مالی اضافی، پیش‌برد برنامه‌های دیگر غیر ممکن خواهد بود.

در همین حال، یک فعال حقوق زنان افغان که نمی‌خواهد نام‌اش در این گزارش منتشر شود، می‌گوید که طالبان تبعیض جنسیتی را در افغانستان آغاز کرده‌اند و افغان‌ها باید در برابر آن بایستند:

"این تنها حکومت در تاریخ بشریت است که حکومت‌اش بر پایه ظلم و ستم بر زنان استوار است و به آپارتاید جنسیتی در برابر نیمی از قشر جامعه رو آروده است، تاز زمانی‌که از افغانستان مبارزه با آن‌ها آغاز نشود و افغان‌ها دست به کار نشوند، ارادهٔ سیاسی را در دست خود شان نگیرند، انتظار نداشته باشند که امریکا، شرق و یا غرب بیایند و آزادی را از آن‎‌ها بگیرند، این یک اشتباه است."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مورد اظهارات هماهنگ کنندهٔ امور بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان و برخی زنان افغان به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد، اما پیش از این گفته که ممنوعیت کار زنان یک موضوع داخلی افغانستان است و باید جهان به گونهٔ فشار از آن استفاده نکند.

طالبان در سال گذشتهٔ میلادی بر کار زنان در تمامی اداره‌های غیر دولتی به شمول سازمان ملل متحد و بیشتر اداره‌های دولتی محدودیت وضع کرده‌است.

هرچند این تصمیم طالبان در داخل و خارج از کشور با نکوهش‌های گستردهٔ مواجهٔ شده و بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی در واکنش به این اقدام فعالیت خود را در افغانستان متوقف کرده یا کاهش داده اند، اما طالبان موضع خود را در این زمینه تغییر نداده‌اند.

دانیل اندریس، هماهنگ کنندهٔ امور بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۹،۲ میلیون نفر در افغانستان که سه چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، برای بقای خود به کمک‌های بشری نیاز دارند که ۴۸۰ درصد افزایش را در پنج سال گذشته نشان می‌دهد.

او همچنان هشدار داده که افغان‌های آسیب‌پذیر در فصل زمستان با خطر گرسنگی شدید، بیماری و حتی مرگ مواجه خواهند شد، اما به‌گفتهٔ او نمی‌خواهد چنین وضعیتی رخ دهد.

آقای اندریس از جامعهٔ جهانی خواست که افغان‌‌ها را در این وضعیت دشوار تنها نگذارند و از یک فاجعه بشری جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG