لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

هشدار از افزایش فقر در افغانستان؛ انترکشن: امسال تعداد زیادی گرسنه خواهند ماند


تعدادی اززنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی اززنان و کودکان فقیر در کابل

سازمان بین‌المللی "Interaction" از احتمال کمبود بیشتر مواد غذایی در افغانستان هشدار می‌دهد.

این سازمان در گزارش تازه‌اش که روز جمعه نشر کرده، نوشته است، انتظار می‌رود با کاهش کمک‌های غذایی برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) در سال جاری، کمبود و عدم دسترسی به مواد غذایی در افغانستان بیشتر شود.

انتراکشن گفته که در پی حاکمیت دوبارۀ طالبان و همچنان ۳ سال خشکسالی پی‌هم، در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر در افغانستان با کمبود و نبود مواد غذایی مواجه هستند که از این میان حدود ۶ میلیون تن از جمله ۳.۱ میلیون کودک در یک قدمی قحطی قرار دارند.

انتراکشن و اعضای آن از تمویل کنندگان کمک‌های بشردوستانۀ جهانی خواستند که به تداوم کمک بشردوستانه در افغانستان متعهد بمانند و از رسیدن کمک به نیازمندان مطمین شوند.

در همین حال شماری از مردم می‌گویند، از دریافت یک یا چند بار محدود کمک‌ها در سال جاری محروم شدند که این موضوع آنان را نگران کرده است.

افزایش فقر و بیکار در افغانستان خانواده های زیادی را وا داشته است تا کودکان خود را برای کارهای شاقه روی جاده ها بفرستند
افزایش فقر و بیکار در افغانستان خانواده های زیادی را وا داشته است تا کودکان خود را برای کارهای شاقه روی جاده ها بفرستند

دینا، مادر سه کودک که شوهرش دو سال پیش به اثر بیماری سرطان جان باخته می‌گوید، در زیر حاکمیت طالبان او نیز همانند صدها زن و دختر دیگر بیکار و خانه نشین است.

دینا گفت که در یک خانۀ کرایی که هر لحظه احتمال فروریختن سقف‌اش وجود دارد، زندگی می‌کند، اما توان پرداخت منظم کرایۀ این خانه را هم ندارد.

دینا به رادیو آزادی می‌گوید، امسال ۲۵۰ دالر امریکایی از یک موسسۀ کمک‌رسان بین‌المللی کمک دریافت کرده که آن هم دیگر تکرار نشده است:

"بعضی شب‌ها می‌نشینم گریه کرده می‌روم سوی طفل‌هایم می‌بینم معصوم جگرم خون می‌شود، آنطوری که آنان می‌خواهند برایشان برسم، رسیده نمی‌شود، مشکلات اقتصاد بسبار زیاد است خواست‌هایشان را برآورده نمی‌توانم، یک دفعه برایم کمک کردند، بس خلاص. خیلی خوش بودم گفتم شاید این کمک ادامه داشته باشد، متاسفانه که یک بار کمک شد."

سید یاقوت شاه، دیگر باشندۀ کابل که در گوشه‌ای از این شهر موچی‌گری می‌کند، می‌گوید، تنها مسئول نان‌آور خانواده‌اش است.
او گفت که در کنار پیدا کردن مخارج خانواده‌اش، مجبور است که هزینۀ درمان یک فرزندش را که مشکل گرده دارد، تأمین کند:

"کمک‌ها پیشتر خوب بود یک بوجی آرد یک دوله/بوشکه روغن می‌رسید، کار مردم خوب بود. در همین وقت‌ها خدا حاضر و شاهد است که بیخی کمک‌ها گم است کاروبار نیست، در موچی‌گری بعضی روزها امکان دارد ۵۰ روپیه کار کنم، بعضی روزها همینطور دست خالی می‌روم طرف خانه اولادها نان می‌گویند."

خانواده های زیادی در حال حاضر توان تهیه غذای کافی برای خود و فرزندان شان را ندارند
خانواده های زیادی در حال حاضر توان تهیه غذای کافی برای خود و فرزندان شان را ندارند

به گزارش انتراکشن، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان بحران اقتصادی بیشتر از هر زمانی افزایش یافته و نرخ بیکاری نیز به ۱۳.۳ درصد رسیده است.

بر بنیاد آمارهای ارائه شده از سوی این سازمان، بهای مواد خوراکی اولیه هم در این دو سال اخیر ۳۵ درصد افزایش داشته است.

با این همه انتراکشن ابراز نگرانی کرده که در صورت نرسیدن بودجۀ کافی برای حمایت از ۲۲.۳میلیون افغان تا دسامبر ۲۰۲۳، برای افغانان آسیب‌پذیر عواقب جدی را در پی خواهد داشت.

با این حال نگرانی‌ها از کاهش کمک‌های غذایی به افغانان نیازمند و افزایش ناامنی غذایی درحالی یک بار دیگر مطرح می شود که اخیراً برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) اعلام کرده است به دلیل کمبود بودجه فقط توان کمک به ۵ میلیون افغان را در ماه تا ماه اکتوبر دارد.

این سازمان پیش از این به ۲۰میلیون افغان کمک رسانی می‌کرد.

XS
SM
MD
LG