لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

روز جهانی فعالیت های بشر دوستانه؛ افغانستان بیشتر از هر زمان٬ به کمک های بشری نیاز دارد


تعدادی از زنان نیازمند در مقابل دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل در کابل
تعدادی از زنان نیازمند در مقابل دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل در کابل

امروز ۱۹ آگست، روز جهانی فعالیت های بشردوستانه است.

این درحالی است که حکومت طالبان کار زنان را در موسسات غیردولتی از جمله سازمان‌های امدادرسان و دفترهای ملل متحد منع کردند که به گزارش سازمان‌های بین‌المللی، این موضوع و کاهش بودجۀ عملیات بشردوستانه در افغانستان، روند کمک‌رسانی و فعالیت‌های بشردوستانه را در این کشور متاثر ساخته است.

آخرین آمار سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که تعداد افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان به ۲۹.۲ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، به دلیل ممنوعیت کار زنان در موسسات امداد رسان، بیشتر زنان و کودکان آسیب خواهند دید.

مرسل، باشندۀ شهر کابل و یکی از کارمندان سابق یک سازمان کمک‌رسان می‌گوید، او در بخش رساندن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان کار می‌کرد، اما اکنون نگران وضعیت نیازمندان است.

او به رادیو آزادی گفت که ممنوعیت کار زنان علاوه بر زندگی وی، بر رساندن کمک‌های بشردوستانه نیز تاثیر کرده است:

"حالا ما نگران این هستیم که فعالیت‌های ما متوقف شده است، اکنون در چی وضعیت هستند. کمک ما می‌توانست اندکی از مشکلات‌شان را حل کند، اما در حال حاضر نمی‌دانیم در چی وضعیت هستند؟"

طالبان مانع کار زنان در موسسات امداد رسان داخلی و بین المللی شده است و این مسئله منجر به افزایش مشکلات زنان نیازمند شده است
طالبان مانع کار زنان در موسسات امداد رسان داخلی و بین المللی شده است و این مسئله منجر به افزایش مشکلات زنان نیازمند شده است

در همین حال پری گل، یک زن نیازمند در ولایت کابل می‌گوید که او از چندی بدینسو کمک‌های بشردوستانه دریافت نکرده است. او به رادیو آزادی گفت:

"وضعیت اقتصادی ما خراب است. زیاد وقت می‌شود کمک دریافت نکردیم. شوهرم مریض است. سه ماه کرایه خانه ندادیم."

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد در توییتی به مناسبت روز جهانی بشردوستانه گفته است، در روز جهانی بشردوستانه، به امدادگران بشردوستانه به خاطر فداکاری خستگی ‌ناپذیرشان برای خدمت به همه افراد نیازمند درود می‌فرستد

او افزوده که برای امدادگران فرقی نمی‌کند چی کسی و کجا فعالیت می کنند.

در ویب سازمان ملل متحد هم به مناسبت این روز نوشته شده که امسال، کمپاین روز جهانی بشردوستانۀ آنان این است که جامعۀ بشردوستانۀ جهانی را گرد هم می‌آورند تا از بیستمین سالگرد حمله به مقر سازمان ملل متحد در بغداد عراق بزرگداشت کنند و تعهد تزلزل ناپذیر خود را برای ارائه خدمات برای جوامعی که به آنها خدمت می‌کنند، بدون توجه به اینکه چه کسی، در کجا و چه٬ نشان دهند.

روز جهانی بشر دوستانه در سال ۲۰۰۹ توسط سازمان ملل متحد نامگذاری شد که یادآور سالگرد حملۀ ۱۹ آگست ۲۰۰۳ به مقر سازمان ملل در عراق است. در این حمله ۲۲ نفر از جمله کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد برای عراق٬ جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG