لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

وزارت داخله طالبان: در دو سال گذشته ۵۰ تنش مرزی با برخی همسایه ها داشته ایم


مرز چمن - سپین بولدک
مرز چمن - سپین بولدک

وزارت داخلۀ حکومت طالبان تأیید کرده که در دو سال گذشته نزدیک به ۵۰ تنش مرزی با شماری از کشورهای همسایۀ افغانستان داشته است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت طالبان به تلویزیون طلوع نیوز گفته که بیشتر این تنش‌های خرد و بزرگ با ایران، پاکستان، ازبیکستان و ترکمنستان صورت گرفته است.

او ادعا کرده که تنش‌ها اول از سوی همسایه‌های افغانستان به ویژه با پرتاب راکت‌ها صورت گرفته و سپس نیروهای طالبان به آن واکنش نشان داده اند.

قانع از این کشورها خواسته که حریم زمینی و هوایی افغانستان را نقض نکنند.

برخی از آگاهان امور امنیتی می‌گویند حکومت طالبان باید نیروهای آموزش دیده را که با قواعد مرزی آشنایی داشته باشند، برای تامین امنیت مرزها بگمارد.

احمد خان اندر، یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت، نیاز است تا کشورهای همسایه نیز قوانین بین‌المللی سرحدی را مراعات کنند:
"لازم است که همسایه‌های ما مطابق قوانین بین‌المللی عمل نمایند و حکومت افغانستان (طالبان) هم باید اشخاص مسلکی که به اراضی ملکی و نظامی بلدیت داشته و حاکم باشند آنها را دوباره در صفوف امنیتی بپذیرند تا مشکلات سرحدی با کشورهای همسایه اضافه‌تر نگردد."

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در بیش از دو سال گذشته، افراد طالبان چندین بار با مرزبانان ایرانی و پاکستانی درگیر شده اند.

اخیراً در ماه می امسال درگیری‌ که در مرز افغانستان و ایران رخ داد که بر اساس اعلام هر دو طرف یک عضو نیروی طالبان و یک مرزبان ایرانی کشته و دو تن دیگر از مرزبانان ایرانی زخمی شدند.

پس از آن دو طرف یکدیگر را به آغاز تیراندازی مقصر دانستند و قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروهای پولیس ایران گفت آن کشور آمادۀ آموزش نیروهای مرزی طالبان برای درک پروتوکل‌های مرزی است.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در آن زمان در پاسخ گفته بود که مرزبانان ایرانی نیز باید آموزش ببینند.

همچنان پس از درگیری‌های که در ماه دسامبر پارسال در گذرگاه سپین بولدک – چمن میان نیروهای طالبان و سربازان پاکستانی رخ داد، هم طالبان و هم جانب پاکستان یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم کردند.

مقام‌های پاکستانی اعلام کرده بودند که در این درگیری ۶ تن کشته و ۱۶ تن زخمی شدند و طالبان هم آمار تلفات را ۱ کشته و ده‌ها زخمی اعلام کرده بودند.

بشیر دودیال، یکی دیگر از آگاهان مسایل امنیتی در صحبت با رادیو آزادی گفت، درگیری‌های میان مرزی طالبان با کشورهای همسایه ریشه در استخبارات منطقه دارد و به نفع مردم افغانستان نیست:
"استخبارات منطقه در این برخوردها و جنگ‌های که طور مصنوعی ایجاد می‌کنند، تحرکاتی را بوجود می‌آورند، منافع‌شان هست آنها می‌خواهند توجه عموم را به این کشمکش‌ها جلب کنند، اما در اینجا اهداف بسیار طولانی مدت دارند و این فوق‌العاده به نفع استخبارات منطقه به نفع کشورهای همسایه اما به ضرر مردم افغانستان است."

گفتنیست که در سال‌های گذشته هم هر از گاهی درگیری‌های مرزی نیروهای امنیتی پیشین با سربازان پاکستانی اتفاق می‌افتاد. جمهوری پیشین پاکستان را به راکت پرانی بر برخی ولایت‌های افغانستان متهم می‌کرد و پاکستان آن را رد می‌کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG