لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

فرماندهی مرکزی امریکا تحقیقات تازهٔ در مورد انفجار میدان هوایی کابل انجام میدهد


دروازه میدان هوایی بین المللی کابل جای که انفجار ۲۶ اگست سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد
دروازه میدان هوایی بین المللی کابل جای که انفجار ۲۶ اگست سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد

فرماندهی مرکزی امریکا (CENTCOM) می‌گوید، دور جدید گفتگو با گواهان حملۀ ۲۶ آگست سال ۲۰۲۱ را که در دروازۀ "ابی گیت" میدان هوایی کابل رخ داد٬ آغاز می‌کند.

مایکل تی لاهورن، سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا روز جمعه در اعلامیه‌ای گفته که دستور انجام این مصاحبه‌ها از سوی مایکل اریک کوریلا، فرمانده مرکزی امریکا صادر شده است.

بر بنیاد اعلامیه، پس از بررسی که در ماه آگست انجام شد، تایلر وارگاس اندروز، یک سرباز امریکایی که به عنوان بخشی از تحقیقات قبلی با وی مصاحبه شده بود، اظهاراتی در بارۀ تجربۀ خود ارائه کرد که حاوی اطلاعات جدیدی بود و قبلاً توسط هیچ شاهد دیگری به اشتراک گذاشته نشده بود.

هدف از راه اندازی این مصاحبه‌ها جمع‌آوری اطلاعات جدید و متفاوت از گواهان خوانده شده که قبلاً به دلایل مختلف مورد مصاحبه قرار نگرفته اند.

برخی رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که در این دور با ۲۴ تن مصاحبه صورت خواهد گرفت.

سربازان امریکایی در دروازه میدان هوایی بین المللی کابل
سربازان امریکایی در دروازه میدان هوایی بین المللی کابل

روند انجام این مصاحبه‌ها در روزهای آینده آغاز خواهد شد.

خانوادۀ شماری از قربانیان حملۀ ۲۶ آگست ۲۰۲۱ در بارۀ تحقیقاتی که در بارۀ این حمله شده و یا می‌شود، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

فرحناز، دختر خالۀ میوند، یکی از قربانیان این حمله به رادیو آزادی گفت:

"فکر نکنم که این تحقیقات برای مردم افغانستان و خانواده‌های که عزیزان خود را از دست دادند، باشد، اگر تحقیقات صورت می‌گرفت در این دوسال صورت می‌گرفت، این تحقیقات شاید برای افراد خودشان که در این انتحاری از دست دادند، شاید بخاطر آنان باشد."

اما مصطفی احمدی، برادر علی رضا احمدی، خبرنگار و مجتبی احمدی که در این حمله جان دادند، دیدگاه متفاوتی دارد.

او با روایت سرگردانی‌اش برای پیدا کردن جسدهای برادرهایش به رادیو آزادی گفت:

"ده یا دوازده روز من فقط دنبال پیکر بی جان برادر خود می‌گشتم در شفاخانه‌های کابل که کجا است متاسفانه یکی از برادرانم را بعد از ۱۲روز پیدا کردم واقعا سخت بود چون نه حکومتی بود نه قانونی بود نه کسی بود جوابگو باشد، فکر نکنم از مردم افغانستان تحقیق شود و با آنان گفتگو شود اگر تحقیق باشد احتمالا از نظامیان آمریکایی در همان منطقه حضور داشتند از همان‌ها صورت می‌گیرد، ولی اگر زوایای این قضیه بازتر شود و فهمیده شود چه کسانی پشت این حمله بودند و چرا پیگیری نشد".

پیش از این نیز یک سرباز امریکایی که خود در این انفجار زخمی شده بود، به رسانه‌های آن کشور گفته بود پیش از وقوع این حادثه فرد مهاجم را شناسایی کرده بود، اما نیروهای بالاتر از خودش به او اجازۀ فیر به طرف انتحار کننده را ندادند.

در ماه اگست سال ۲۰۲۱ هزاران تن از افغانها به کمک نیروهای بین المللی به کشور های مختلف منتقل شدند
در ماه اگست سال ۲۰۲۱ هزاران تن از افغانها به کمک نیروهای بین المللی به کشور های مختلف منتقل شدند

در ۲۶ آگست ۲۰۲۱ حملۀ کنندۀ انتحاری هنگامی مواد انفجاری همراه‌اش را در میان مردم و نزدیک یکی از دروازه‌های میدان هوایی کابل (ابی گیت) منفجر کرد که صدها افغان در تلاش بیرون رفتن از افغانستان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بودند.

در آن روزها که عملیات تخلیۀ از سوی امریکا و متحدانش ادامه داشت، هزاران افغان به منظور رفتن به خارج در پشت دروازه‌های میدان هوایی کابل جمع شده بودند.

در این انفجار ۱۳ سرباز امریکایی و حدود ۱۷۰ افغان کشته شدند.

مسئولیت این حمله را شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفت.

XS
SM
MD
LG