لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

یو ان اچ سی آر: بازگشت پناهندگان از پاکستان باید داوطلبانه باشد


بازگشت شماری از پناهجویان افغان از پاکستان به افغانستان - عکس از آرشیف
بازگشت شماری از پناهجویان افغان از پاکستان به افغانستان - عکس از آرشیف

پس از آنکه سرفراز بوگتی، وزیر داخلۀ حکومت موقت پاکستان برای خروج مهاجران غیرقانونی در پاکستان از جمله افغانان ضرب الاجل تعیین کرد، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در پاکستان می‌گوید که بازگشت باید داوطلبانه و بدون هیچ فشاری باشد.

قیصر افریدی، سخنگوی این کمیشنری به بخش مشال رادیو آزادی گفت، در حال گفت‌وگو با دولت پاکستان هستند تا افغان‌هایی که زندگی‌شان در افغانستان تحت تهدید قرار دارد و نیاز به حمایت بین‌المللی دارند، برای کمک به آنان یک راهکار ایجاد شود:
"باید یک پالیسی در حمایت به کسانی که نیاز به حمایت بین‌المللی دارند، درست شود. بر علاوه کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از تمام کشورهایی که افغان‌ها در آن زندگی می‌کنند درخواست کرده است که مهاجران به زور به کشورشان بازگردانیده نشوند، ما همچنین از پاکستان درخواست می‌کنیم مهاجران افغان که در اینجا زندگی می‌کنند، در میان آنها افرادی هستند که جانشان در وطن‌شان در خطر است."

حکومت طالبان در افغانستان نیز وضعیت کنونی پناهجویان افغان در پاکستان را غیرقابل قبول خوانده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در شبکۀ ایکس خود گفته که پاکستان باید در طرح خود در این زمینه تجدید نظر کند.

ذبیح الله مجاهد افزوده، تا زمانی که مهاجران افغان داوطلبانه پاکستان را ترک می‌کنند، این کشور باید آنها را تحمل کند.

وزارت داخلۀ پاکستان روز سه‌شنبه به مهاجرین غیرقانونی در این کشور از جمله حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار افغانستان که به گفتۀ این وزارت اسناد قانونی اقامت ندارند، هشدار داد که تا اول ماه نوامبر پاکستان را ترک کنند، در غیر آن روند اخراج اجباری آغاز خواهد شد.

سرفراز بوگتی، وزیر داخلۀ حکومت موقت پاکستان در یک نشست خبری گفت که مهاجران غیرقانونی افغان باید جایداد و تجارت‌های خود را که در این کشور خریداری کرده اند، بفروشند، در غیر آن پس از اول نوامبر بازداشت می‌شوند و اموال‌شان نیز از آنها گرفته می‌شود.

وی همچنین گفت، هر فرد خارجی که کارت شناسایی پاکستانی درست کرده باشد و اگر بر آن شک ایجاد شود، دی ان‌ای آنها برای تثبیت هویت معاینه می‌شود.

آقای بوگتی مدعی شد که از میان ۲۴ حملۀ انجام شده در پاکستان افغان‌ها در ۱۴ حمله دست داشتند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صفحۀ ایکس خود این ادعای وزیر داخلۀ پاکستان را رد کرده است.

این در حالی است که سفارت حکومت طالبان در اسلام آباد از دستگیری پناهجویان افغان توسط پولیس پاکستان و خشونت علیه آنان ابراز نگرانی کرده که به ادعای این سفارت، دست کم چهار پناهجوی افغان پس از بازداشت و یک مدت ناپدید بودن، به گونۀ مرموز کشته شده اند.

در این بیانیه که اواخر دیروز سه‌شنبه (سوم اکتوبر) در صفحه شبکه ایکس سفارت منتشر شد، آمده است که این چهار افغان مهاجر پس از بازداشت توسط پولیس پاکستان، مدتی لادرک بودند و اجساد آنها در شفاخانه‌ها و دیگر اماکن پیدا شده است.

این سفارت اعلام کرد که مقامات پاکستانی را در این مورد مطلع کرده است.

اما پاکستان هنوز به گونۀ رسمی در این مورد چیزی نگفته است.

این سفارت بار دیگر از پاکستان خواست که از دستگیری و آزار و اذیت مهاجران افغان دست بردارد.

همزمان شماری از پناهجویان افغان مقیم پاکستان که در حال حاضر با مشکلات اقتصادی و امنیتی زیادی مواجه هستند، می‌گویند که تصمیم اخیر پاکستان آنها را به شدت نگران کرده است.

ثریا سادات، یک پناهجوی افغان در سلام‌آباد به رادیو آزادی گفت:
"اکثریت از مهاجرین برعلاوۀ مشکلات مادی دارند، مشکلات روحی هم دارند، درخواست ما از نهاد‌های حقوق بشری این است که به مشکلات پناهجویان توجه کنند تا حداقل نگرانی‌های پناهجویان کاهش پیدا کند."

احمد، یک پناهجوی افغان مقیم پاکستان به رادیو آزادی گفت:
"متاسفانه سلسلۀ دستگیری‌هایی که شروع شده، بسیار جدی ادامه دارد، پناهجویان افغان نمی‌توانند از خانه‌هایشان برای خرید لوازم مورد نیاز بیرون شوند، به همین دلیل همه مهاجران افغان ساکن اینجا بسیار نگران هستند و بسیاری از آنها از مشکلات روحی رنج می‌برند."

در دو هفتۀ گذشته پولیس پاکستان حداقل ۱۰۰۰ پناهجوی افغان را در مناطق مختلف این کشور بازداشت کرده است که طبق اعلام سفارت طالبان در اسلام آباد، ۴۸۵ نفر از آنها دارای مدارک قانونی بوده اند.

این سفارت گفته که بازداشت و آزار و اذیت پناهجویان افغان توسط پولیس پاکستان در حالی ادامه دارد که مقام‌های پاکستانی قول داده اند که جلوی آن را بگیرند.

XS
SM
MD
LG