لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

برخی پناهجویان افغان در پاکستان: هیچ کسی صدای ما را نمی‌شنود


شماری از پناهجویان افغان در شهر کراچی پاکستان
شماری از پناهجویان افغان در شهر کراچی پاکستان

پناهجویان افغان در پاکستان از سرنوشت‌شان نگرانی شدید دارند و می خواهند تا جهانیان و نهاد‌های بشری به این وضعیت توجه کند.

مرسل عزیزی یک پناهجوی افغان در اسلام آباد، شام گذشته (۴ اکتوبر) به رادیو آزادی گفت که برخورد پولیس با همه پناهجویان خیلی خشن است و بازداشت پناهجویان افغان به شدت ادامه دارد:
" مدت دو سال می‌شود که در پاکستان زندگی می‌کنم. از کیس و کار‌های ما خبری نیست. در این دو سال پولیس چندین بار اقدام به اخراج ما کرد. وضعیت مهاجرین در پاکستان خیلی خراب است. پولیس با مهاجرین برخورد خیلی وحشیانه می کند."

نوید شهاب پناهجوی دیگر افغان است که از فشار‌های پولیس پاکستان مینالد. او شب گذشته به رادیو آزادی گفت که هیچ کسی صدای پناهجویان افغان در پاکستان را نمی‌شنود:
"هر شب، هر روز در هر گوشۀ پاکستان، مهاجرینی که اسناد قانونی دارند، آنها را هم بازداشت می‌کند. مهاجرینی که کارت POR دارند آنها را هم بازداشت می‌کند و مهاجرینی که بی‌اسناد استند، آنها را هم بازداشت می کند. اصلاً فرقی میان آنها قایل نیست. آیا کسی صدای این پناهجویان را می شنود. کسانی که کیس دارند، به شمول خودم، حتی نمی گذارند که کیس‌ها پیش برود. به دفتر UNHCR چندین بار مراجعه کردیم، اصلاً کسی حرف ما را نشنید."

حکومت پاکستان روز سه‌شنبه (۳ اکتوبر) به تمامی پناهجویان غیرقانونی افغان دستور داد که این کشور را ترک کنند یا خطر اخراج اجباری را بپذیرند.

پاکستان ادعا کرده که از میان ۲۴ حمله انتحاری که در آن کشور رخ داده، ۱۴ حمله توسط افغان‌ها صورت گرفته.

سرفراز بُگتی وزیر داخله پاکستان گفته که تمامی پناهجویان غیرقانونی افغان تا اول نومبر، کمتر از یک ماه دیگر فرصت دارند که این کشور را ترک کنند، در غیر آن اخراج خواهند شد.

به گفتۀ بُگتی، در حال حاضر بیش از ۱.۷ میلیون پناهجوی غیرقانونی افغان در پاکستان بسر می برند.

این دستور پاکستان، نگرانی و واکنش سازمان عفو بین الملل را بر انگیخته است.

زمان سلطانی پژوهشگر بخش افغانستان در این سازمان شام گذشته به رادیو آزادی گفت که پاکستان باید به صورت فوری این تصمیمش را تغییر دهد:
"ما خواستار توقف هر گونه اخراج اجباری مهاجرین و کسانی استیم که خواهان پناهندگی استند. کسانیکه از افغانستان فرار کرده اند و خواستار پناهندگی و حمایت در پاکستان استند. این پناهجویان بیشتر کارمندان پیشین دولت استند، فعالان استند، خبرنگار استند، یا کسانی دیگری استند که در افغانستان با تهدید، شکنجه و بازداشت طالبان روبرو اند."

اعلام پاکستان، واکنش طالبان در افغانستان را نیز بر انگیخته. ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در پیامی در صفحه ایکسش دیروز نوشت که این اقدام پاکستان در برابر پناهجویان افغان، غیر قابل پذیرش است.

در حال حاضر بازداشت پناهجویان غیرقانونی در پاکستان به شدت ادامه دارد و از چهار مورد مرگ افغان‌ها در بازداشت پولیس و سه مورد خودکشی آنها نیز گزارش داده شده.

شماری از رسانه‌‌های پاکستانی در ماه سپتمبر گزارش دادند که ستره محکمه پاکستان از حکومت اینکشور خواسته تا بر اساس کنوانسیون‌های پناهندگی سازمان ملل متحد، پناهجویان افغان که نزد کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ثبت شده اند نباید زندانی کند اما دیده می‌شود که این درخواست، جایی را نگرفته.

تا هنوز معلوم نیست که پاکستان چگونه روند اخراج ۱.۷ میلیون پناهجوی افغان را از آنکشور در کمتر از یک ماه به اجرا می‌گذارد زیرا در گذشته هم چنین هشدار‌ها داده شده بود که پس از مذاکرات با پا درمیانی سازمان ملل متحد و کمک‌های مالی جهان به پاکستان، به اجرا گذاشته نشد.

XS
SM
MD
LG