لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

برخی از زلزله زدگان هرات: تا کنون هیچ کمکی با ما نشده است


شماری از زلزله زدگان هرات می گوید که هیچ گونه کمک با آنها نشده است
شماری از زلزله زدگان هرات می گوید که هیچ گونه کمک با آنها نشده است

باشندگان مناطق مختلف زلزله زده ولایت هرات می‌گویند که در نتیجۀ زلزله‌های روز شنبه بسیاری از مردم بی‌سرپناه شده اند و در حال حاضر با مشکلات نبود خدمات صحی، غذا، آب آشامیدنی و سرپناه مواجه هستند.

فریدون، یکی از باشندگان ولسوالی زنده‌جان هرات که مرکز زلزلۀ روز شنبه عنوان می‌شود، در مورد این کمک‌ها به رادیو آزادی گفت:
"در زنده جان و انجیل تا صبح امروز حدود ۵۰ خانه به خاک یکسان شدند و مردم زیر خاک مانده اند تا اکنون یک نفر هم برای کمک نیامده است."

او می‌گوید که در سایر مناطق هرات که مردم آن متحمل خسارات مالی و جانی شده اند، تاکنون هیچ کمکی به آنها نشده است.

تنویر علیزی، باشندۀ شهر هرات از نهادهای کمک رسان می‌خواهد که هر چه زودتر به مردم کمک کنند.

او می‌گوید که اگر کمک به موقع نرسد عمق این بحران عمیق‌تر خواهد شد:
"مردم اینجا با کمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند، آب آشامیدنی وجود ندارد، مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، تعداد تیم‌های صحی کم است، تعداد کشته شدگان و زخمی‌ها زیاد است، از همه نهادها، تجار ملی و دولت می‌خواهم که به ما کمک کنند."

از زمان زمین لرزه روز شنبه به این سو در هرات، مجروحان با کمبود خون و عدم دسترسی به امکانات اولیه درمانی مواجه اند که به گفته مردم محل تعداد زخمیان رو به افزایش است.

حکومت طالبان گفته است که در این زمین لرزه بیش از ۲۴۰۰ تن کشته و بیش از ۲ هزار نفر زخمی شده اند.

مجیب محمدی، رئیس بنیاد خیریه کلی می‌گوید، از روز گذشته به این سو ده‌ها جوان رضاکار را برای اهدای خون به زخمیان هماهنگ کرده و به شفاخانه‌ها فرستاده است.

وی همچنین به کمبود کمک و نبود سرپناه اشاره می‌کند:
"خیلی از خانواده‌ها شب خانه‌های خود را ترک کردند، برخی به بیابان‌ها رفتند، برخی به باغ‌ها رفتند و برخی در جاده‌ها خیمه زدند. کودکان، زنان و افراد مسن بیرون هستند، شب‌ها هوا سرد است و تحملش دشوار می‌شود. بسیاری از کودکان به دلیل سردی هوا مریض شدند."

با این حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت می‌گوید که آنها با تهیه غذا و آماده کردن سرپناه موقت به مردم منطقه کمک کرده اند.

ملا جانان سایق، سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت:
"پس از این رویداد تلاش‌هایی را برای درمان قربانیان انجام دادیم، به شمول نهادهای ملی و بین‌المللی ده تیم جستجو و نجات تشکیل شده است و به منطقه ارسال شد. در ولسوالی زنده جان آب آشامیدنی، مواد غذایی و سرپناه موقت برای افراد آسیب دیده آماده شده است."

جمعیت هلال احمر افغانی نیز در سایت خود از کمک رسانی به مناطق زلزله‌زدۀ هرات خبر داده و گفته است که روند کمک‌رسانی ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد حکومت طالبان نیز روز شنبه در یک نشست خبری گفت که می‌خواهند کمیته‌ای را به منظور هماهنگی کمک‌های ارسالی ایجاد کنند و به منطقه بفرستند.

روستای در ولایت هرات که در اثر زلزله به گورستان مبدل شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00

در شرایطی که مردم منطقه از کندی روند کمک‌رسانی و کم توجهی نهادهای امدادی شکایت دارند، راشد خان بازیکن تیم ملی کریکت افغانستان در صفحۀ فیسبوک خود نوشت، پولی را که از بازی‌های جام جهانی بدست می‌آورد به زلزله زدگان هرات، بادغیس و نیمروز کمک خواهد کرد.

به همین ترتیب، میرویس عزیزی تاجر افغان و مالک عزیزی بانک نیز در صفحۀ ایکس خود نوشت که بنیاد عزیزی روز دوشنبه کمک به زلزله زدگان را آغاز خواهد کرد.

بر اساس برآوردهای سازمان جیولوژی ایالات متحده، زمین لرزه‌ای با قدرت ۶.۳ ریشتر روز شنبه غرب افغانستان را لرزاند که پس از آن پس‌لرزه‌هایی را به دنبال داشت.

این زمین لرزه‌ها بر علاوۀ ولایت هرات از جمله مرکز و ولسوالی‌های زنده‌جان و کشک رباط سنگی این ولایت، ولایت‌های بادغیس، فراه و نیمروز را نیز لرزانده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG