لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۸

یک پناهجوی افغان در اندونیزیا خودکشی کرد


 عقیل علی که در اندونیزیا خودکشی کرد
عقیل علی که در اندونیزیا خودکشی کرد

یک پناهجوی جوان افغان به نام عقیل علی در یک کمپ مهاجرین در شهر «تانجونگ‌ پینانگ» اندونیزیا خودکشی کرده‌است.

حسین عزیزی از دوستان این پناهجوی ۲۸ ساله افغان مدعی است که وی به دلیل زمان‌گیر شدن پروسه مهاجرت در روزهای اخیر دچار افسردگی شده و حالت روانی خوبی نداشت.

او روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که عقیل خودش را یکشنبه شب توسط ریسمان از یک درخت حلق‌آویز کرده بود:

"وقتی‌که در نان شب نیامد، برایش زنگ زدیم، گوشی خود را جواب نداد، متوجه بودیم که در دو هفته اخیر استرس داشت و حالت روانی‌اش خوب نبود، خاموش بود، اطراف اقامتگاه گشتیم، متأسفانه در یک گوشۀ از اقامتگاه که میدان والیبال برای پناهنده‌گان بود، جنازه‌شان را در یک درخت یافتیم."

حسین عزیزی از دوستان عقیل علی می‌افزاید که او از سال ۲۰۱۴ به این‌سو به امید، انتقال به یکی از کشورهای مهاجرپذیر در کمپ مهاجرین شهر «تانجونگ‌ پینانگ» اندونیزیا زنده‌گی می‌کرد.

مراسم جنازه این پناهجوی ۲۸ ساله افغان باشنده ولایت غزنی افغانستان به روز سه شنبه از سوی پناهجویان افغان در این شهر برگزار شده و به گفته دوستان‌اش جسد وی برای خاک‌سپاری در استرالیا به اعضای خانواده‌اش در آن کشور تسلیم داده می‌شود.

عقیل نخستین پناهجوی افغان در اندونیزیا نیست که دست به خودکشی زده، بلکه بر اساس ادعاهای برخی پناهجویان افغان در آن کشور پیش از این شماری از افغان‌های دیگر نیز به دلیل به گفته آن‌ها افسردگی و تکالیف روانی دست به خودکشی زده‌اند.

این پناهجویان مقیم در اندونیزیا می‌گویند در وضعیت بدی بسر می‌برند و هیچ‌کسی به شمول دفاتر سازمان ملل متحد از وضعیت‌شان توجه نمی‌کنند.

قرار است جسد عقیل علی به اعضای خانواده وی در آسترالیا تسلیم داده شود
قرار است جسد عقیل علی به اعضای خانواده وی در آسترالیا تسلیم داده شود

حسن احمدی و جواد ربانی دو تن از پناهجویان در اندونیزیا به رادیو آزادی افزودند:

"پولیس‌ها با مردم با بسیار خشونت برخورد می‌کنند، لت‌وکوب می‌کنند، هیچ‌کس از پولیس بازخواست نمی‌کند، اندونیزیا می‌گوید که ما هیچ تهعد در قسمت مهاجرین نداریم، حق کار نیست و مهاجرین مانند یک زندانی در این‌جا هستند."

"به این وضعیت رقت‌بار و غیر انسانی پناهجویان در اندونیزیا باید پایان داده شود و هرچه سریعتر پناهجویان از این وضعیت نجات داده شوند و خواست اساسی از کمیساری سازمان ملل و دیگر ادارت مربوط در بخش پناهجویان است."

تلاش کردیم در مورد دلیل خودکشی عقیل علی پناهجوی افغان و مشکلات پناهجویان افغان نظر طارق ثانی سخنگوی سفارت افغانستان در اندونیزیا را بگیریم، اما تا نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد ما پاسخ نداد.

اما وی در ماه جوزای سال جاری به رادیو آزادی گفته بود که در مورد مشکل پناهجویان افغان در اندونیزیا با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان «یوان‌اچ‌سی‌آر» صحبت کرده‌اند و آن‌ها برای‌شان قبول شدن همه کیس‌های مهاجرتی اطمینان داده‌اند.

پناهجویان افغان در اندونیزیا تا حال چندین بار بخاطر حل مشکلات‌شان صدا بلند کرده و حتی دست به تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور زده اندکه در برخی موارد با خشونت از سوی پولیس نیز روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس معلومات سفارت افغانستان در اندونزیا، از میان ۱۲ هزار مهاجر و پناهجو در این کشور حدود ۷ هزار تن آنان افغان‌ها اند.

زمان‌گیر شدن کیس‌های مهاجرتی و نبود کار تنها مشکل پناهجویان افغان در اندونیزیا نیست، بلکه در پاکستان نیز این وضعیت سبب شده تا تنها در جریان سال جاری سه جوان افغان بنابر این مشکلات خودکشی کنند.

XS
SM
MD
LG