لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

عزم قاطع پاکستان برای اخراج پناهجویان افغان؛ کاکر: افغان های بدون اسناد باید خارج شوند!


 انوارالحق کاکړ صدراعظم حکومت موقت پاکستان
انوارالحق کاکړ صدراعظم حکومت موقت پاکستان

انوارالحق کاکر صدراعظم حکومت موقت پاکستان بار دیگر گفته است که مهاجرین غیر قانونی افغان باید پاکستان را ترک کنند.

کاکر روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در اسلام‌آباد پایتخت این کشور افزود که با مهاجرین غیر قانونی افغان دشمنی ندارد، اما آن‌ها باید به کشور خود برگردند و پس از گرفتن پاسپورت و ویزه دوباره به پاکستان بازگردند.

انوارالحق کاکړ همچنان توضیح داد که تصمیم اخراج بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر افغان از پاکستان شامل کسانی نمی‌شود که می‌خواهند به کشورهای دیگر بروند و در اداره‌های آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. او در این مورد افزود:

"ما تلاش می‌کنیم آن مهاجرین غیر قانونی افغان را که ۳۵ یا ۴۰ سال است در این‌جا زندگی می‌کنند و دشمن ما نیستند، بازگردانیم. ما می‌گوییم برگردند، از کشور شان پاسپورت و ویزه بگیرند و دوباره بیایند."

در روز های اخیر تعدادی از خانواده های مهاجر افغان مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند
در روز های اخیر تعدادی از خانواده های مهاجر افغان مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند

حکومت موقت پاکستان به بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر افغانی‌که به‌گفته آن‌ها اسناد قانونی اقامت در پاکستان را ندارند، مهلت داده تا پایان ماه اکتوبر این کشور را ترک کنند.

پاکستان گفته است که اگر افغان‌های غیر قانونی به صورت داوطلبانه کشور را ترک نکنند، عملیات اخراج را علیه آن‌ها آغاز خواهند کرد.

این درحالی‌ست که برخی از افغان‌هایی که در پاکستان هستند و اسناد قانونی برای زنده‌گی در آن‌جا را دارند می‌گویند که پولیس پاکستان با مهاجرین افغان رفتار نامناسبی داشته و به بهانه‌های مختلف آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

پرویز ناصری یکی از مهاجرین افغان در اسلام‌آباد به رادیو آزادی می‌گوید:

"حکومت پاکستان تصمیم گرفته است که مهاجرین غیر قانونی افغان باید خارج شوند، اما این‌ها مهاجرینی را که اسناد قانونی دارند هم آزار می‌دهند.کار و روزگار ما این‌جا جریان دارد، این برای ما خیلی سخت است."

در همین حال، صدها تن از پنج روز به این‌سو در دروازه سپین بولدک-چمن تحصن برپا کرده و تصمیم حکومت موقت پاکستان در مورد این‌که پس از اول نوامبر تنها به کسانی‌که دارای پاسپورت و ویزه هستند اجازه رفت‌وآمد از این مسیر را می‌دهند، محکوم می‌کنند.

مرز ورودی به پاکستان -دروازه سپین بولدک
مرز ورودی به پاکستان -دروازه سپین بولدک

معترضان با اخراج مهاجرین افغان از پاکستان نیز مخالفت نشان می‌دهند.

عبدالرزاق براق خبرنگار محلی و یکی از معترضان روز سه شنبه به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"در نزدیک دروازه دوستی تجمع کرده اند، این مردم می‌گویند خط دیورند را قبول نداریم و شما می‌خواهید با پاسپورت از این راه رفت‌وآمد کنیم؟"

سازمان ملل متحد، شماری از سازمان‌های حامی مهاجرین و حقوق بشر و ایالات متحده امریکا خواستار توقف اخراج پناهجویان افغان از پاکستان شده اند، اما به نظر می‌رسد که این درخواست هنوز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

XS
SM
MD
LG