لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۲

اظهارات یک دیپلومات حکومت طالبان در مورد تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجرین واکنش هایی را بر انگیخت


تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان که مجبور شده اند آن کشور را ترک کنند
تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان که مجبور شده اند آن کشور را ترک کنند

درحالی‌که تنها پنج روز دیگر به پایان ضرب‌الاجل یک ماهه حکومت پاکستان برای اخراج پناهجویان غیر قانونی به شمول افغان‌ها باقی‌مانده، اظهارات یک دیپلومات حکومت طالبان در مورد مهاجرین افغان در پاکستان واکنش‌های را برانگیخته است.

حافظ محب‌الله شاکر سرپرست قونسلگری حکومت طالبان در پشاور روز چهارشنبه در صحبت با تلویزیون جیو نیوز پاکستان گفته است که در مورد تصمیم اخراج پناهجویان غیر قانونی افغان از این کشور کدام اعتراض ندارند و این مسئله داخلی پاکستان است.

آقای شاکر هرچند تأکید کرده که بهتر است برای مهاجرین افغان وقت داده شود و روی ایجاد یک راه مناسب کار شود، اما شماری از افغان‌ها به خصوص آگاهان، کاربران رسانه‌های اجتماعی و مهاجرین افغان در پاکستان این اظهارات آقای شاکر را محکوم کرده و قابل تأسف خوانده اند.

عصمت قانع یکی از آگاهان سیاسی افغان از این دیپلومات طالبان انتقاد کرده و در صفحه ایکس خود نوشته که "برای مهاجرین قوانین بین‌المللی وجود دارد که باید رعایت شود".

پاکستان در این اواخر زمینه فعالیت و کار و بار مهاجرین افغان را نیز محدود ساخته است
پاکستان در این اواخر زمینه فعالیت و کار و بار مهاجرین افغان را نیز محدود ساخته است

عبدالحمید جلیلی قونسل پیشین افغان در پشاور در واکنش به اظهارات آقای شاکر به رادیو آزادی گفت:

"اظهارات او در مخالفت با اظهارات مقام‌های بلندپایه آن مثل ذبیح‌الله مجاهد، مقام وزارت دفاع، شیر محمد عباس ستانکزی، وزارت مهاجرین و همچنان در مخالفت با پرتوکول کنوانسیون‌های قوانین بین‌المللی حقوق بشر، مصلحت‌های مهاجرین و مردم افغانستان قرار دارد."

آقای جلیلی می‌افزاید که حکومت طالبان همین حالا باید در مورد اظهارات حافظ محب‌الله شاکر از وی وضاحت بخواهد.

شماری از مهاجرین افغان در پاکستان که با خطر اخراج از پاکستان روبه‌رو اند نیز در واکنش به اظهارات این مقام حکومت طالبان می‌گویند که در این شرایط حکومت طالبان باید از آن‌ها در برابر حکومت پاکستان حمایت کند، اما به‌گفته آن‌ها برعکس آن است.

ایمل یکی از پناهجویان افغان به رادیو آزادی در این مورد می‌گوید:

"واقعاً که این یک اظهارات غیر مسئولانه است، این فرار از یک مسئولیت است، اگر تمام مسئولین دولت افغانستان به همین شکل باشند، پس واقعاً که مشکل است و این یک بحران بشری را به میان می‌آورد."

حافظ محب‌الله شاکر سرپرست قونسلگری حکومت طالبان در پشاور هرچند می‌افزاید که برای برگشت دوباره مهاجرین افغان به کشور شان آماده‌گی های را روی دست گرفته اند، اما بانو افضلی یک پناهجوی دیگر افغان در پاکستان به رادیو آزادی می‌گوید که این آماده‌گی های زنده‌گی آن‌ها را تضمین کرده نمی‌تواند:

"چه تضمینی وجود دارد که کار و خانه همه چیز برابر باشد و باز چه تضمین وجود دارد که امنیت زنده‌گی تأمین باشد، ما بخاطر بقای زنده‌گی خود از گیر طالبان فرار کرده و به پاکستان آمدیم، باز به کدام اطمینان و به کدام امیدواری ما به افغانستان برگردیم."

در جریان ماه های اخیر به صد ها تن از مهاجرین افغان به دلیل نداشتن اسناد اقامت بازداشت شده اند
در جریان ماه های اخیر به صد ها تن از مهاجرین افغان به دلیل نداشتن اسناد اقامت بازداشت شده اند

این درحالی‌ست که سرفراز بوگتی سرپرست وزارت داخله حکومت پاکستان روز چهارشنبه در اسلام‌آباد مرکز پاکستان به رسانه‌ها گفته که پلان اخراج پناهجویان غیر قانونی به شمول افغان‌ها را نهایی کرده‌اند و هیچ برنامه‌ی برای تمدید ضرب‌الاجل تعیین شده برای اخراج‌شان وجود ندارد.

وی گفته است که این یک چالش است، اما حکومت‌اش از نخست متعهد بود که مهاجرین غیر قانونی را از این کشور بیرون کند.

حکومت موقت پاکستان برای بیش از ۱،۷ میلیون افغان‌های که به‌گفته آن‌ها اسناد قانونی اقامت در پاکستان را ندارند تا پایان ماه اکتوبر وقت داده تا این کشور را ترک کنند.

سازمان ملل متحد، شماری از ادارات حمایت از حقوق بشر و در کنار آن ایالات متحده امریکا از پاکستان خواسته تا روند اخراج پناهجویان افغان را متوقف کند، اما ظاهراً دیده می‌شود که این خواست‌ها تا کنون نتیجه‌ی مثبتی در پی نداشته است.

XS
SM
MD
LG