لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

روز های دشوار پناهجویان افغان در پاکستان؛ پولیس عملیات اخراج را پیش از مهلت آغاز کرد


روند برگشت دادن مهاجرین افغان از پاکستان
روند برگشت دادن مهاجرین افغان از پاکستان

گزارش ها می رساند که نیروهای امنیتی پاکستان حتی قبل از تکمیل مهلت ، روند بازداشت و برگشت دادن مهاجران افغان را آغاز کرده اند.

محمد آصف، یکی از مهاجران افغان به رادیو آزادی گفت:

"پولیس حمله می‌کند، اگرچه اعلام کرده است که این کار را انجام نمی‌دهد، اما به گونۀ مخفیانه حمله می‌کند. مردها را می‌گیرند و از آنها پول می‌خواهند."

با اینکه ملل متحد از اسلام آباد خواستار شد که پلان اخراج مهاجران افغان را به تعویق بیاندازد اما مقامات پاکستانی می گویند که اخراج مهاجران غیرقانونی از اول نومبر آغاز می شود.

سرفراز بگتی سرپرست وزارت داخله پاکستان گفت در عملیات اخراج به محل سکونت این مهاجران برای دستگیری و فرستادن آنها به مراکز پناهجویان حمله می‌شود.

اما کمشنری عالی ملل متحد برای حقوق بشر در اعلامیه اخیر خود از اسلام آباد خواست تا قبل از اینکه بحران بشری به میان آید٬ پلان اخراج مهاجران افغان را به تعویق اندازد.

تعدادی ازخانواده های مهاجر افغان در راه برگشت به افغانستان
تعدادی ازخانواده های مهاجر افغان در راه برگشت به افغانستان

راوینا شمداسانی سخنگوی این کمیشنری در ژنیو گفت٬ هرگونه برگشت مهاجران افغان باید مصئون ، باعزت ، داوطلبانه وطبق قانون بین المللی باشد.

وی پلان اخراج مهاجران را نهایت نگران کننده خوانده گفت کسانی که با خطر اخراج روبرو هستند با برگشت به افغانستان با نقض جدی حقوق بشر ازجمله دستگیری ، شکنجه ، بازداشت های خودسرانه و دیگر روش های غیرانسانی روبرو خواهند شد.

اما وزارت خارجۀ پاکستان در واکنش گفت تصمیم اخراج تنها مربوط به مهاجرین غیرقانونی است و افرادی که اسناد اقامت دارند و راجستر شده اند، از این تصمیم مستثنی هستند.

دراین میان در چندین شهر پاکستان از جمله اسلام آباد وکراچی از سوی فعالان حقوق زن علیه پلان اخراج مهاجران افغان تظاهرات صورت گرفت.

درعین حال ، برخی کارشناسان به این باوراند که اسلام آباد برای دستیابی به شرایط بهتر قرض گرفتن از IMF یا صندوق بین المللی پول از مسئله مهاجران افغان چون وسیله فشار استفاده میکند.

داکتر طارق فرهادی استاد پوهنتون و کارشناس امور سیاسی واقتصادی
داکتر طارق فرهادی استاد پوهنتون و کارشناس امور سیاسی واقتصادی

داکتر طارق فرهادی استاد پوهنتون و کارشناس امور سیاسی واقتصادی به رادیو آزادی گفت پلان اخراج مهاجران ازسوی نظامیان تهیه وتوسط حکومت موقت اجرا می شود :

" وضع اقتصادی ایشان خوب نیست. دو سه روز بعد با IMF یک ملاقات دارند. آرزومند هستند که آی ام اف یک بسته کمکی بیشتر به آنها بدهد. ویک نوع فشار استفاده کرده اند ومهاجرینی را اخراج می کنند که حتی برخی شناخت کارت دارند، کاغذهایشان درست است اما یک فشار اعمال می کنند و به این مهاجرین گفته اند که پولتان را هم خارج کرده نمی توانید، یکصدو هشتاد دالر یا ۲۵۰ دالر را خارج کرده می توانید وبیشتر از این نمی توانید."

حکومت طالبان در افغانستان تصمیم اخراج مهاجران افغان از پاکستان را غیر انسانی خوانده و گفته است که این عمل سبب ایجاد فاصله بین دو کشور می‌شود.

XS
SM
MD
LG