لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

نگرانی ها در مورد کار و بار تجار افغان در پاکستان


خان جان الکوزی مسئول اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان
خان جان الکوزی مسئول اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان

با تداوم اخراج اجباری هر روزۀ افغانان از پاکستان، خان جان الکوزی مسئول اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان می‌گوید، در جمع مهاجرین افغان افرادی هم اخراج می‌شوند که در پاکستان فابریکه و کاروبار تجاری دارند.

او به رادیو آزادی گفت، تاجران افغان در بخش‌های مختلف تجارتی در پاکستان فعالیت و نقش مهم دارند:
"تجار افغان حدود ۴۰۰ فابریکه بزرگ و کوچک در چهار صوبه ساخته اند، ما لیست آنان را داریم در لاهور فابریکه‌های کلان هم است که در آن جمع فابریکه‌های بزرگ روغن و دیگر مواد هم هستند که در گذشته هم به آنان مشکل بوده است."

او این را هم گفته آنان با حکومت طالبان همکاری می‌کنند و تلاش می‌کنند که سرمایه‌های تاجران افغان به افغانستان منتقل شود، اما به گفتۀ او، این کار در کوتاه مدت ممکن نیست.

آقای الکوزی از حکومت پاکستان می‌خواهد که به تجار افغان وقت بدهد تا این مشکل را حل کنند.

این در حالی است که بی‌بی سی در یک گزارش خود به نقل از سرفراز بوگتی، سرپرست وزارت داخلۀ پاکستان گفته که مهاجرین افغان تنها ۵۰ هزار افغانی یا ۵۰ هزار کلدار با خود برده می‌توانند و برای انتقال پول بیشتر از آن حکومت پاکستان بالای یک سیستم کار می‌کند.

در همین حال برخی تاجران افغان که با پاکستان داد و ستد تجارتی دارند، نگران دارایی‌ها و مصونیت کاری تجار افغانان اند.

حاجی یمین تاجر افغان که میان پاکستان و افغانستان تجارت می‌کند به رادیو آزادی می‌گوید، تجار افغان در پاکستان ناچار خواهند شد که کاروبار خود را متوقف کنند و فابریکه‌های خود را نیم‌بها بفروشند:
"این مشکل بزرگ است، کسی است که ۴۰ سال می‌شود که کاروبار کسی آنجا است، بسیاری مردم هستند که آنجا لک‌ها دالر سرمایه گذاری کردند، به مردمان زیادی خساره می‌رسد بالای افغانانی که آنجا کاروبار دارند، بسیار تاثیر می‌گذارد."

نواب حمیدی، دیگر تاجر افغان می‌گوید، بسیاری از تاجران به دو طرف خط دیورند تجارت مشترک دارند که آنان زیاد خساره‌مند خواهند شد.

او به رادیو آزادی گفت:
"راستی هم که به سرمایه‌گذاران و تجار این بسیار مشکل است که کار و بار ۳۰، ۴۰ ساله خود را به یک ماه جمع کرده و به افغانستان منتقل کنند."

اینکه حکومت طالبان در مورد اخراج مهاجرین افغان و انتقال مصون سرمایه‌ای آنان چه برنامه‌ای دارد، عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان با وجودی‌که وعده سپرد تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اما صفحۀ ایکس ارگ حکومت طالبان روز شنبه اعلام کرده که برای رسیدگی به مشکلات مهاجران برگشت کننده از پاکستان، کمیسیون عالی رسیدگی به مشکلات مهاجرین برگشت کننده به رهبری عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس الوزرای حکومت طالبان جلسه برگزار کرده است.

در اعلامیه گفته شده که در این نشست به کمیته‌های مختلف وظیفه سپرده شده تا به مشکلات برگشت کنندگان اجباری رسیدگی شود و در حد توان مالی حکومت‌شان به آنان کمک کنند.

نگرانی‌ها در بارۀ انتقال سرمایۀ تاجران افغان از پاکستان به افغانستان در حالی مطرح می‌شود که مهلت داده شده از سوی حکومت پاکستان به افغانان فاقد سند اقامت روز سه‌شنبه هفته جاری پایان می‌یابد.

حکومت موقت پاکستان گفته که اگر بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان به رضایت خود این کشور را ترک نکنند، پس از اول نوامبر عملیات اخراج اجباری آنان آغاز خواهد شد.

از وقتی ‌که حکومت پاکستان اخراج اجباری مهاجرین افغان را آغاز کرده، روزانه هزاران افغان به افغانستان بر می‌گردند.

دفتر مطبوعاتی حکومت طالبان در ننگرهار امروز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته که دیروز ۱۳۸۵ خانواده مهاجر از طریق دروازۀ تورخم به افغانستان آمدند.

همزمان با این خبرگزاری دولتی باختر در کنترل حکومت طالبان به نقل از وزارت مهاجرین و عودت کنندگان گزارش داده که در یک هفتۀ گذشته حدود ۸ هزار مهاجر افغان از راه اسپین بولدک به کشور برگشتند.

اما خبرگزاری اسوشتید پرس به نقل از سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (یو ان اچ سی آر) گزارش داده که از تاریخ ۳ تا ۱۵ ماه اکتوبر ده‌ها هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشورشان برگشته کردند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG