لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۹ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

۸۰ زن که خیاطی را بطور حرفه‌ای فراگرفته اند، سند فراغت بدست آوردند


موسسۀ خیریه و خدمات اجتماعی شفق روز چهارشنبه با برگزاری محفلی به ۸۹ زنی در این موسسه در بخش صنایع دستی آموزش دیده بودند، سند فراغت توزیع کرد.

مسئولان این موسسه می‌گویند، برای این زنان ۶ ماه حرفه خیاطی آموزش داده شده است.

یلدا شفق، مسئول این موسسۀ خیریه هدف از این برنامه را زمینه‌سازی برای خودکفایی و رشد اقتصادی زنان عنوان می‌کند.

او به رادیو آزادی گفت:
"برنامۀ امروز ما به دلیل فراغت ۸۰ نفر از دختر خانم‌هایی که در بخش حرفه و صنایع دستی بعد از آموزش ۶ ماهه فارغ می‌شدند، یک محفل برگزار کردیم. هدف از برگزاری این محفل ما ایجاد انگیزه برای زنانی است که می‌خواهند بخاطر رشد اقتصاد زندگی شان تشبث داشته باشند."

رخسار فیضی، یک تن از باشند‌گان کابل می‌گوید، می‌خواهد از مواردی که در بخش خیاطی در این ۶ ماه آموزش دیده، در عمل استفاده کند.

او از حکومت طالبان می‌خواهد که زمینۀ کار را در این بخش برای آنان فراهم کند:
"مدت ۶ ماه است که خیاطی را پیشه گرفتیم و خوشبختانه فارغ شدیم، تمام بخش‌های خیاطی را خلاص کردیم، خواست ما از دولت همین است که برای ما کارگاه‌های خیاطی بسازند تا ما بتوانیم پیشرفت کنیم و دوشا دوش مردان ما با آقایان همکاری کنیم."

لیوینا عارفی یکی دیگر از کسانی که امروز سند فراغت از بخش حرفۀ خیاطی بدست آورده، می‌گوید، خواستار این است که برای صنایع تولیدی آنان بازار فروش فراهم شود:
"به مدت ۶ ماه می‌شود که در این موسسۀ شفق مصروف آموزش هستم، آموزش خیاطی البته و بسیار زیاد پیشرفت کردیم و همچنان خواهان این هستیم که زمینه‌های کاری بیشتری برای ما مساعد شود و صنایع ما زودتر به بازارها عرضه شود."

موسسۀ خیریه و خدمات اجتماعی شفق در حالی برای ۸۰ زن فارغ شده از بخش حرفۀ خیاطی مراسم فراغت برگزار کرده که فضای کاری برای زنان و دختران در افغانستان زیر حاکمیت طالبان محدود شده است.

بیشتر زنان و دختران در کنار محروم شدن از آموزش و تحصیل، منابع عایداتی و اقتصادی‌شان را هم در پی ممنوعیت‌های وضع شدۀ حکومت طالبان بر کار زنان در بسیاری از اداره‎‌های دولتی و همه اداره‌‎های غیر دولتی و آرایشگاه‌ها از دست داده اند.

با وجود واکنش‌‎های گستردۀ ملی و بین‌المللی به این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، حکومت طالبان مدعی است که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

به تازگی حسین ابراهیم طه، سرمنشی سازمان همکاری اسلامی به عزم این سازمان به ادامۀ گفت‌وگوهای سازندۀ برای توانمندسازی زنان افغان و تضمین حق دسترسی به آموزش در همه سطوح و مشارکت آنها در زندگی عمومی تأکید کرده است.

XS
SM
MD
LG