لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

استریتس تایمز: شماری از افغان ها در پاکستان برای مصئون ماندن از پروسه اخراج٬ خود را پنهان کرده اند


یکی از محلاتی که برای نگهداری افغانهای مهاجر در پاکستان ایجاد شده و نظامیان پاکستانی به تدریج این مهاجرین را از همین جا به افغانستان می فرستند.
یکی از محلاتی که برای نگهداری افغانهای مهاجر در پاکستان ایجاد شده و نظامیان پاکستانی به تدریج این مهاجرین را از همین جا به افغانستان می فرستند.

روزنامه استریتس تایمز

  • روزنامه استریتس تایمز در مطلبی نوشته است که هزاران افغان پس از زندگی برای سال های سال در پاکستان از دستور حکومت آن کشور برای اخراج خارجی های بی سند٬ فرار و خود شان را پنهان کرده اند.

در مطلب آمده است که، یک زن ۲۳ ساله افغان به گونه آنلاین از یک پناهگاه گفته است، دروازه از بیرون قفل است، آن ها در داخل بسر می برند و بیرون آمده نمی توانند.

در ادامه به نقل از این زن که نامش ذکر نشده، آمده است که نمی توانند چراغ های اتاق را روشن کنند و حتی با آواز بلند حرف زده نمی توانند.

به نوشته روزنامه، این زن که از کابل، پایتخت افغانستان است، گفته که در سال ۲۰۱۹ به مسیحیت گراییده و بیم دارد که اگر به کشورش بازگشت داده شود، با اذیت و آزار رو به رو خواهد شد.

روزنامه از قول دیگر مهاجران نوشته است که، مردم محلی طرفدار مهاجران دروازه پناهگاه را قفل کرده اند تا فکر شود که در آن جا کسی حضور ندارد.

به نوشته نویسنده، در این پناهگاه ده ها تن دیگر بسر می بردند، پیش از آن که به جای دیگر منتقل شوند.

زهره واحدی اختری از فعالان حقوق زن است که پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان به پاکستان فرار کرد.

او به رادیو آزادی گفت که پولیس پاکستان عملیات دستگیری و اخراج افغان ها را در مناطق مختلف سرعت بخشیده است.

حکومت پاکستان در اوایل ماه اکتوبر اعلام کرد که سر از اول نومبر بیش از یک میلیون و هفتصد هزار مهاجر افغان بی سند را در چند مرحله اخراج می کند.

بر اساس آمار رسمی، تا کنون هزاران خانواده افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند و بسیاری از آن ها از نبود امکانات لازم مثل سرپناه شکایت دارند.

نشریه کریسشن ساینس مانیتور

  • نشریه کریسشن ساینس مانیتور نیز به اخراج اجباری مهاجران بی سند از پاکستان پرداخته است.

در آغاز مطلب در این مورد می خوانیم که در شهرک لندی کوتل که کمتر از ده مایل از مرز پاکستان و افغانستان فاصله دارد، یک میدان ورزشی به بازداشتگاه فضای باز مبدل شده است.

به گفته نویسنده مطلب، در این بازداشتگاه، شهروندان افغان که اگر دهه ها نه، سال ها در پاکستان زندگی کرده اند، برای اخراج نگهداری می شوند، اما این که در چه وضعیت استند، یک معما است.

در ادامه آمده است، میدان گلاب که زمانی میزبان تورنمنت های کریکت و فوتبال بود، حالا در کنترل اردوی پاکستان است و سربازانش به روزنامه نگاران اجازه ورود نمی دهند.

نویسنده مطلب نوشته است که ضرب الاجل اول نومبر از سوی حکومت سرپرست پاکستان در مورد اخراج مهاجران، پس از افزایش خشونت های مرتبط به فعالیت تروریستی در امتداد مرز و سرد شدن روابط میان رهبران پاکستان و طالبان افغان، تعیین شد.

در ادامه آمده است، در حالی که روند اخراج افغان ها ادامه دارد، پرسش هایی در جامعه پاکستان مطرح می شود، مثلاً آیا حکومت سرپرست صلاحیت اخراج صدها هزار شهروند افغانستان را دارد؟

آیا واقعاً این اقدام، پاکستان را امن تر خواهد کرد؟

و شفقت این کشور چه شد؟

XS
SM
MD
LG