لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

ولکر تورک: بدرفتاری با مهاجران افغان در پاکستان نگران کننده است


مهاجران افغان که از پاکستان اخراج شده اند می گویند با مشکلات مختلف روبه‌رو اند.
مهاجران افغان که از پاکستان اخراج شده اند می گویند با مشکلات مختلف روبه‌رو اند.

ولکر تورک، رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که بخاطر گزارش‌ها در مورد اخراج خودسرانه مهاجران افغان از پاکستان و بدرفتاری با آن‌ها نگران است.

دفتر آقای تورک در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد به بازداشت‌های خودسرانه، ویران کردن جایداد‌های مهاجران و اخاذی از آن‌ها اشاره کرده است.

در بیانیه آمده است، با وصف آن که مقامات پاکستان دستور داده اند، آنانی که پی او آر یا کارت‌های اثبات ثبت نام پناهندگان قانونی و کارت شهروندی افغانستان را دارند، در حال حاضر تنها به شکل داوطلبانه به کشور‌شان بازگشت کرده می‌توانند، این دفتر شکایت هایی را دریافت کرده است که در برخی مواقع این دستور رعایت نشده است.

بر اساس بیانیه، این کارت‌ها به حمایت کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، "یو ان اچ سی آر" از سوی حکومت پاکستان صادر شده و دارندگان کارت‌های "پی او آر"، مهاجران به رسمیت شناخته شده از سوی حکومت استند.

در بیانیه آمده است که دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد معلومات دست اول را از افغان هایی به دست آورده است که از مرز عبور کرده و مدعی شده اند که مقامات پاکستان با آن‌ها بدرفتاری کرده اند.

در ادامه به نقل از یکی از افغان‌ها که نامش ذکر نشده، آمده است که پولیس محلی شب هنگام بر خانه‌شان حمله کرد، پول نقد، زیورات، بُز و گوسفند و دیگر اموال‌شان را با خود برد.

این شخص افزوده است که پولیس به آن‌ها چند ساعت محدود فرصت داد که اشیای باقی مانده خود را بگیرند و خانه را ترک کنند.

در بیانیه به نقل از این افغان گفته شده است، در حال ترک خانه‌ای خود بودند، که توسط یک بولدوزر خانه را ویران کردند.

او افزوده است که با حس درماندگی و چشمان پر از اشک روستا را ترک کردند.

کمپ موقت که برای برگشت مهاجران افغان از پاکستان آماده شده است
کمپ موقت که برای برگشت مهاجران افغان از پاکستان آماده شده است

صنم کبیری یکی از مهاجران افغان در پاکستان است.

او در صحبت با رادیو آزادی وضعیت را نگران کننده خواند:
"پولیس شب هنگام به خانه‌ها هجوم می‌برد. مالکان خانه‌ها هم وطنان ما را که قرارداد بسته اند، از خانه‌ها جواب داده اند. در هر قدم پوسته تلاشی است. هم وطنان ما را پایین می‌کنند. اگر ویزا نداشته باشید، دیپورت می‌کنند. آنانی که کارت مهاجرت دارند و از دیر زمان این جا زندگی می‌کنند، یک تعداد را دیپورت کرده اند و تعدادی را هم دو ماه مهلت داده اند که خاک پاکستان را ترک کنند و به افغانستان بروند. به افغانستان که بروند چه کار کنند؟ نه مکانی برای بود و باش دارند، نه پول و نه غذا. در حالی که در افغانستان فقر بیداد می‌کند."

برخی از افغان‌های مقیم پاکستان با ارسال پیام‌ها به شماره پیامگیر رادیو آزادی هم از وضعیت‌شان می نالند، مانند این شخص که نامش را نگفته است:
"کسانی که مدرک قانونی ندارند، رفتند، اموال‌شان اینجا ماند و لیلام شد. مهاجرانی که اسناد قانونی هم دارند، می‌ترسند و اموال‌شان را می‌فروشند، موتر، پنل آفتابی و سایر وسایل‌شان را نیم بها می‌فروشند و به افغانستان می‌روند. ما اینجا خیلی مصرف کرده ایم، نمی‌توانیم به یکبارگی پاکستان را ترک کنیم. اگر برویم باید اموال خود را نصف بها بفروشیم. ما با سرنوشت ناروشن رو به رو استیم."

شماری از مهاجران افغان که از سوی پولیس پاکستان بازداشت شده اند
شماری از مهاجران افغان که از سوی پولیس پاکستان بازداشت شده اند

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، سفارت افغانستان تحت کنترل طالبان در اسلام آباد نیز مقامات پاکستان را به ضبط کردن جایداد و پول مهاجران افغان متهم کرده، ادعایی که از سوی پاکستان رد شده است.

پیش از این منیزه کاکر، وکیل مدافع مهاجران افغان در پاکستان نیز از چیزی که بدرفتاری با مهاجران افغان توسط پولیس پاکستان خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

او در صحبت با رادیو آزادی از موارد زیادی زندانی‌شان مهاجران افغان و رشوه ستانی پولیس پاکستان خبر داده است.

گزارش شده است که پس از اعلام اخراج صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان، بازداشت آن‌ها و بدرفتاری پولیس هم افزایش یافته است.

حکومت موقت پاکستان سر از اول ماه نومبر رسماً روند اخراج بیش از یک میلیون و هفت صد هزار مهاجر افغان به گفته‌اش بی‌سند را در چند مرحله آغاز کرده است.

در بیانیه دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده است که بین پانزدهم ماه سپتمبر و یازدهم نومبر بیش از ۳۲۷ هزار تن از پاکستان به افغانستان رسیده اند.

در ادامه گفته شده است که بسیاری از آن‌ها از ترس بازداشت آن کشور را ترک کرده اند.

بر اساس گزارش ها، بسیاری از آنانی که به افغانستان بازگشته اند با مشکلات جدی از جمله بی‌سرپناهی رو به رو استند.

مقامات حکومت موقت پاکستان از تصمیم اخراج مهاجران به گفته‌شان بی‌سند دفاع کرده و گفته اند که هدف‌شان تنها مهاجران افغان نیست.

جان اچکزی وزیر اطلاعات ایالت بلوچستان پاکستان اخیراً از اخراج تا ۸۰ هزار مهاجر افغان از بلوچستان خبر داد و گفت که در گام بعدی مهاجران با سند نیز از پاکستان اخراج خواهند شد.

پاکستان برای سرعت بخشیدن روند اخراج مهاجران افغان، در این هفته سه عبورگاه مرزی دیگر را ایجاد کرد.

پیش از این کمیسیون حقوق بشر پاکستان، سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر مخالفت‌شان را با اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان ابراز کرده اند و از حکومت موقت پاکستان خواسته اند که در این مورد تجدید نظر کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG